گوشت قرمز
نوشته شده توسط : nasrin

گوشت قرمز

گوشت قرمز گوشت چیست
انسان و بیشتر جانوران مانند گاو، گوسفند، خوک، بوقلمون، مار، اسب و … در بدن خود یک ماده عالی دارند که بیشتر همراه با استخوان و چربی است و به آن گوشت می‌گویند.گوشت یکی از مهم‌ترین منابع پروتئینی به شمار می‌آید. گوشت سرشار از پروتئین‌های ارزشمند حاوی اسید‌های آمینه است که برای بدن ضروری می‌باشد.

گوشت سفید

بدن انسان مواد معدنی مانند آهن و روی را از گوشت کسب می‌کند.اینها باعث شده‌اند که گوشت در زمره بهترین و کامل‌ترین مواد غذایی طبقه بندی شود.اسید آمینه‌های ضروری شامل اسید آمینه‌هایی هستند که بدن انسان قادر به ساخت آنها نیست و باید از آنها را از غذا تامین کند. از این نظر پروتئین‌های حیوانی از جمله گوشت نسبت به پروتئین‌های گیاهی ارجعیت دارند.

خرید مرغ

ترکیب دیگر موجود در گوشت چربی است. وجود مقدار معینی از چربی به ویژه چریی‌های غیر اشباع در جیره غذایی انسان ضروری می‌باشد. مصرف بیش از حد غذا های کم چربی یا غذاهای فاقد چربی، علاوه بر بروز نشانه‌های کمبود ویتامین F، کمبودهایی از ویتامین‌های محلول در چربی مانند A،E،D،K را نیز منجر می‌شود.

خرید گوشت

گوشت از نظر انواع ویتامین‌های محلول در چربی و محلول در آب اهمیت دارد. گوشت یکی از منابع سرشار از انواع ویتامین‌های B است که در اثر حرارت مقداری از آن از بین می‌رود. اسید پانتوتنیک و اسید فولیک نیز در گوشت موجود هستند. اسید آسکوربیک (ویتامین C) بر اثر حرارت از بین می‌رود.

دونات

مواد معدنی و هیدرات‌های کربن موجود در گوشت از اهمیت بالایی برخوردار هستند. مواد معدنی در گوشت تازه حدود یک درصد می‌باشد و بیشتر شامل فسفات‌ها و سولفات‌های پتاسیم و همچنین سدیم، منیزیم، کلسیم، کلر، آهن و روی نیز می‌باشد که در این میان آهن و روی از نظر تغذیه از اهمیت خاصی برخوردار است. فلوئر، برم، ید، سلسیم و مس نیز در گوشت وجود دارد.

فیله ماهی گالیت

بو و طعم مخصوص گوشت در اثر ترکیبات مختلف طعم دهنده و آروماتیک (معطر) موجود در آن به وجود می‌آید. این مواد سبب تحریک و ترشح بزاقی و شیره معده شده و در نتیجه جذب مواد غذایی را سهولت میبخشد و در افزایش اشتها نیز موثر است. اسید‌های آمینه، پیتیدها، اسیدهای کربنیک، مواد قندی و همچنین برخی از نمک‌های آلی از این جمله هستد.

[caption id="attachment_2064" align="alignnone" width="250"]گوشت قرمز گوشت قرمز[/caption]

تعریف گوشت

گوشت به بافت های حیوانی اطلاق می شود که برای مصرف غذایی مناسب بوده و مجموعه ای از بافت های عضلانی ، پیوندی و استخوانی است که از لاشه حیوانات و دام های گوشتی بدست می آیند ، به اعضای خوراکی دام مانند کبد ، کلیه ، قلب و مغز اصلاحاً اعضای گوشتی گفته می شود .

نان تست

گوشت لخم عبارت است از گوشت یا بافت های ماهیچه ای حیوانات که ترکیب آن با اندام های داخلی نظیر کلیه و جگر ( که مجموعاً احشاء اطلاق می شوند)، اختلاف دارد.پروتئین : گوشت یکی از مهمترین منابع پروتئینی است ولی مقدار پروتئین گوشت انواع حیوانات متفاوت می باشد ، بطور متوسط گوشت گوشت قرمز قرمز کم چربی دارای 18% پروتئین و گوشت مرغ و ماهی به ترتیب دارای 19 و 21% پروتئین می باشند.

سوپرمارکت اينترنتي

پروتئین موجود درگوشت به سه دسته پروتئین میوفیبریلی ، سارکوپلاسمی و پیوند تقسیم میشود ، مقدار این سه نوع پروتئین در میان انواع گوشتها و حتی گوشت قسمت های مختلف یک لاشه متفاوت میباشد.
هر چه مقدار پروتئین پیوندی در گوشت زیادتر باشد گوشت سفت تر بوده و باعث کاهش تردی در گوشت می شود ، این نوع پروتئین در مقایسه با پروتئین سارکوپلاسمی و میوفیبریلی از ارزش غذایی پائین تری گوشت قرمز برخوردار است.

خريد از سوپرمارکت اينترنتي

یکی از مهمترین دلایل کم بودن کیفیت گوشت حیوانات مسن و پیر در مقایسه با حیوانات جوان در مقدار و ماهیت پروتئین های پیوندی است . مقدار پروتئین پیوندی در گوشت ماهی و آبزیان کمتر از گوشت طیورو در گوشت قرمز این دو کمتر از گوشت قرمز می باشد .

خريد محصولات بهداشتي از سوپرمارکت اينترنتي

همچنین مقدار و ماهیت پروتئین های پیوندی یکی از مهمترین عوامل موثر در قابلیت هضم گوشت است . بنا به همین دلیل گوشت ماهی و آبزیان ضمن داشتن ارزش غذایی بالاتر نسبت به گوشت طیور و گوشت گوشت قرمز قرمز از قابلیت هضم بیشتری برخوردار می باشد .
پروتئین گوشت در مقایسه با پروتئین گیاهی از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است .

سوپرمارکت اينترنتي در اروميه

میزان چربی در گوشت بسیار متفاوت است ، تمام انواع گوشت و حتی گوشت هایی که بظاهر بدون چربی هستند مقداری چربی دارند ، چربی در بدن حیوانات خشکی زی نظیر پستانداران به چار شکل وجود دارد :
چربی ذخیره : این نوع چربی در اطراف اندام های احشایی وجود دارد که اصطلاح به آن پیه گفته میشود . این چربی از نوع چربی های اشباع است که برای سلامتی انسان مضر بوده و حتی الامکان باید از مصرف گوشت قرمز آن خودداری گردد .

خريد منسوجات از سوپرمارکت اينترنتي

چربی سطحی : این نوع چربی در قسمت های زیر پوستی و اطراف گوشت قرار دارد .
چربی بین سلولی : این چربی که معمولاً به شکل رگه های سفیدی در گوشت یافت میشود باعث تردی و افزایش کیفیت خوراکی گوشت می گردد .
چربی درون سلولی : دارای ارزش بیولوژیکی بالایی است و اغلب از اسیدهای چرب غیر اشباع تشکیل گوشت قرمز شده است .

سفارش حبوبات از اپليکيشن سوپرمارکت اينترنتي

گوشت سرشار از انواع مواد معدنی است در بین مواد معدنی آن آهن و روی از اهمیت خاصی برخوردار است . آهن گوشت در مقایسه با سایر فرآورده های غذایی نظیر عدس و سبزیجات از قابلیت جذب بالاتری گوشت قرمز برخوردار است مقدار آهن گوشت قرمز بیشتر از گوشت طیور و ماهی است .

انواع خريد از سوپرمارکت اينترنتي

انواع ویتامین های محلول در آب و چربی در گوشت یافت میشوند . ارزش غذایی پروتئین گوشت نسبت به پروتئین گیاهی بیشتر است، زیرا پروتئین گوشت دارای مقدار زیادی از اسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن است. همچنین مقدار زیادی از چربی حیوانی در بافت گوشت حیوانات قرار گرفته است که منبع مهم گوشت قرمز انرژی برای بدن به شمار می روند.

انواع خريد از اپليکيشن سوپرمارکت اينترنتي

گوشت یکی از منابع سرشار از انواع ویتامین های B است که مقداری از این ویتامین ها در اثر حرارت از بین می روند . مواد معدنی موجود در گوشت یکی از عوامل موثر در ارزش غذایی گوشت هستند که به صورت گوشت قرمز ترکیبات آلی و املاح معدنی از جمله آهن ، روی ، سدیم ، کلر ، منیزیم و ... نیز دیده می شوند.

خريد لبنيات از سوپرمارکت اينترنتي

یکی از عوامل مؤثر در اهمیت غذایی گوشت ، وجود املاح معدنی به ویژه آهن و روی در آن است. کم خونی ناشی از کمبود آهن در اکثر نقاط جهان اعم از کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته در بین انسان ها دیده می شود. زنان به ویژه در هنگام بارداری و عادت ماهیانه و کودکان بیشتر در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند. از آن جا که اغلب، آهن به اندازه ی کافی در بدن ذخیره نمی شود، با مصرف به اندازه گوشت قرمز ی گوشت و فرآورده های آن، می توان از بروز عوارض کمبود آهن جلوگیری کرد.

خريد اينترنتي سوپرمارکت

گوشت منبع غذایی مهمی از پروتئین ، ویتامین های گروه B و املاحی مانند آهن، روی، منیزیم و فسفر است.همچنین کمبود روی نیز با عوارضی از قبیل اختلال در رشد قدی و قوای جنسی ، اختلال در رشد جنین، سقط جنین و کم اشتهایی همراه است که در بسیاری از زنان و نوجوانان قابل مشاهده است. گوشت یکی از منابع مهم روی محسوب می شود و حاوی ترکیباتی از روی می باشد که قابلیت جذب گوشت قرمز بالایی در بدن دارند.

خريد محصولات سوپر مارکت

به طور خلاصه می توان گفت که گوشت ماده ی غذایی پروتئینی با ارزشی است. گوشت دارای مقدار گوشت قرمز زیادی چربی نیز هست.به علاوه گوشت منبع مهمی از آهن، روی ، فسفر و ویتامین های گروه B به ویژه نیکوتینیک اسید و ریبوفلاوین ( ویتامین B2 ) به شمار می آید.

انواع محصولات سوپر مارکت

از خرید گوشت در خارج از کشتارگاه های مجاز خودداری کنید .گوشتی را خرید کنید که دارای مهر سازمان دامپزشکی باشد .حتی المقدار از خرید گوشت های چرخ کرده آماده خودداری کنید . ابتدا گوشت مورد نظرتان را انتخاب کنید و از فروشنده بخواهید در حضور شما نسبت به چرخ کردن آن اقدام نماید .سرعت فساد گوشت چرخ کرده بیشتر است و تنها چند ساعت در یخچال قابل نگهداری است . برای نگهداری گوشت قرمز طولانی باید سریعاً در فریزر نگه داشته شود .

خريد اينترنتي لبنيات

پس از قرار دادن گوشت در داخل یک لفاف یا پوشش مناسب نسبت به انجماد آن اقدام نمایید .
ظاهر گوشت سالم نباید لزج و چسبنده باشد . خشک و چروکیدگی بودن گوشت دلیل برنگهداری گوشت گوشت قرمز در شرایط نامناسب است .
عضلات سفت و قوام طبیعی داشته باشد و به هنگام فشار ، محکم بوده و دارای قابلیت ارتجاعی باشد .
نباید دارای بوی ترشیدگی ، تعفن و کپک زدگی باشد .

خريد اينترنتي تنقلات

رنگ طبیعی گوشت بستگی به نوع دام از صورتی تا قرمز است پر رنگ و تیره بودن گوشت می تواند دلیل بر عدم خروج کامل خون در موقع کشتار باشد .نباید در تماس با دست ، دست را مرطوب سازد .گوشت مورد مصرف انسان معمولاً در کشتارگاهها طی یک سلسله اعمال زیر کشتار و توسط دستگاههای گوشت قرمز مخصوص نگهداری و حمل ، به مراکز توزیع تحویل می شود.

خريد اينترنتي انواع تنقلات

در کلیه مراحل کشتار باید اصول بهداشتی به منظور جلوگیری از آلودگی و بیماری گوشت رعایت شود . زیرا گوشت و فرآورده های گوشتی یکی از فساد پذیرترین مواد غذایی بوده ، محیط بسیار مساعدی برای فعالیت میکروبها ، مخمرها و کپک ها است . لذا گوشت در اثر آلودگیهای مختلف فاسد و غیر قابل مصرف گوشت قرمز می گردد .

خريد اينترنتي محصولات پروتئيني

آلودگی های اولیه : این نوع آلودگی ها را بیماریهای مختلف دام تشکیل می دهد که به عنوان یک عامل گوشت قرمز مولد ، نقش کمتری در فساد دارد .
آلودگی های ثانویه : این گونه آلودگی ها در مراحل مختلف کشتار دام ، نگهداری ، توزیع و فروش گوشت ، یا ضمن تهیه فرآورده های گوشتی در اثر تماس گوشت با مواد آلوده صورت می گیرد .

[caption id="attachment_2068" align="alignnone" width="300"]خرید گوشت قرمز خرید گوشت قرمز[/caption]

خريد محصولات پروتئيني

مهترین مواد آلوده کننده گوشت عبارتند از مدفوع و پوست دام ، گرد و غبار ، دست تهیه کنندگان گوشت ، لوازم و تجهیزات کشتار و حمل و نقل که علاوه بر تغییر در ترکیب و بافت گوشت ، منجر به فساد آن نیز می گوشت قرمز شوند . این فساد در انسان مسمومیت های غذایی و بیماریهای مختلف ایجاد می کند .

محصولات بهداشتی در سوپرمارکت اينترنتي

به منظور رعایت بهداشت و جلوگیری از آلودگی های ثانوی که در مراحل مختلف کشتار دام ، نگهداری ، توزیع ، فروش گوشت و یا ضمن تهیه فرآورده های گوشتی که در اثر تماس گوشت با مواد آلوده صورت می گیرد باید به نکات زیر توجه شود.از مصرف گوشت هایی که به طریق غیر بهداشتی کشتار می شوند گوشت قرمز خودداری شود .

شکلات ترکیه

باید کلیه شرایط بهداشتی ( چه از نظر وضع ساختمانی ، چه از نظر بهداشت افرادی که در کشتار ، نگهداری ، حمل و نقل ، توزیع و فروش دخالت دارند و همچنین بهداشت وسایل و تجهیزات ) رعایت گردد .
وضع آب ، سیستم دفع فاضلاب ، دفع زباله و مواد زاید ، نور و تهویه در کشتارگاهها و مراکز فروش باید با اصول بهداشتی مطابقت داشته باشد .حمل و نقل لاشه ها از محل سردخانه تا مراکز فروش باید توسط گوشت قرمز کامیون های مخصول حمل گوشت و مجهز به سردخانه صورت گیرد .

انواع شکلات ترکیه

از ریختن لاشه های گوشت ، برروی هم در کف سردخانه کامیون خودداری گردد .زیرا در اثر رفت و آمد کارگران مخصوص حمل ، لاشه ها آلودگی پیدا می کنند .با نصب توری مخصوص جهت درها و پنجره ها باید راه ورود مگس و حشرات را به کشتارگاهها و مراکز فروش مسدود کرد .
محیط کشتارگاه و مراکز فروش گوشت و وسایل کار باید همه روزه پس از خاتمه کار شستشو و ضد عفونی گوشت قرمز شوند .

خرید شکلات ترکیه

وسایل کار پس از تمیز و ضد عفونی شدن در محل محفوظی نگاهداری گردند .
علاوه برموارد فوق ، اهم نکات بهداشتی که از سوی مصرف کنندگان گوشت بایستی رعایت گردند به شرح زیر قابل ذکرند :گوشت از جایی خریداری شود که محل فروش آن بهداشتی باشد .گوشت خریداری شده را گوشت قرمز باید با آب سالم و تمیز خوب شست و در ظرف تمیز قرار داده ، در یخچال نگاهداری کرد .

شکلات ولنتاین

گوشت را پس از خروج از یخچال و قبل از پخت در ظروف سربسته و دور از دسترس مگس و حشرات قرار داد .در صورت وجود زخم یا دمل چرکی در دستها ، از دست زدن به گوشت خودداری کرد .
برای چرخ کردن گوشت از ماشینی استفاده شود که قبلاً خوب با آب و مواد پاک کننده شسته و خشک شده باشد .پس از استفاده از ماشین گوشت خرد کنی ، باید آن را کاملاً با آب گرم و مایع ظرفشویی گوشت قرمز شست و سوراخهای آنرا دقیقاً از بقایای گوشتی پاک کرد .

انواع شکلات ولنتاین

از نگاهداری گوشت های چرخ کرده به مدت زیاد خودداری شود زیرا این نوع گوشت سریع تر فاسد می شود .رنگ گوشت باید رنگ طبیعی گوشت دام باشد.رنگ روشن آن نباید تیره شده باشد.
یادآوری: تفییر رنگ قرمز به سبز، قهوه ای و خاکستری و یا ایجاد یک لایه لزج و چسبناک علائم فساد گوشت است.سطح خارجی باید بدون رطوبت باشد.هیچگونه بوی غیر طبیعی مثل بوی ترشیدگی یا متعفن گوشت قرمز نباید حس گردد. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خرید شکلات ولنتاین

در محل اتصال گوشت به استخوان نباید بوی غیر طبیعی به مشام برسد (فساد عمقی)قارچ زدگی نباید داشته باشد. گوشت باید سفت و قوام خود را داشته باشد، نباید نرم و لزج باشد. گوشت باید کاملا“ تمیز، عاری از خون مردگی، ضربه، بیماری و ذرات خارجی قابل رؤیت باشد. چربی باید سفت و سفید و یا متمایل به سفید و بدون هیچگونه بوی بد باشد.ارگانهائی مثل کبد نباید دچار تورم – ندولهای غیر طبیعی یا رنگ و گوشت قرمز بوی غیرطبیعی باشد. https://sabad.online https://sabad.online/mag

شکلات خارجی

گوشت نباید خشک و حالت چروکیده داشته باشد.گوشت نباید در خارج مغازه آویزان باشد.
گوشت موجود در فروشگاه باید متناسب با ظرفیت یخچالهای موجود باشد.
گوشت باید کاملا“ بهداشتی تهیه شده و ممهور به مهر کنترل بهداشتی باشد.
گوشتهای بسته بندی شده موجود در فروشگاه باید در یخچال نگهداری و در مدت کوتاهی بفروش برسد.
گوشت قرمز گوشتهای چرخ کرده باید در حضور مشتری چرخ و خرد گردد. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خرید شکلات خارجی

گوشت قرمز منجمد علاوه برخصوصیات بالا باید :عاری از امعاء و احشاء و زوائد و ضمائم و چربیهای ذخیره حفرات سینه و شکم باشد. فاقد آثار سوختگی ناشی از انجماد باشد. در داخل بسته بندی گوشت نباید خونابه یا آب منجمد شده وجود داشته باشد.نگهداری و عرضة گوشت قرمز باید در داخل یخچالهای ویترین گوشت قرمز دار صورت گیرد. https://sabad.online https://sabad.online/mag

انواع شکلات خارجی

آلودگی به شرایطی گفته می شود که یک عامل موجود در گوشت به مقداری برسد که آن را غیرقابل خوردننماید.به تجربه ثابت شده است که گوشت حیوانات سالم، بدون میکروب بوده و یا دارای یکروب بسیار کمی است. به علاوه طیور و ماهی بدون میکروب هستند. ولی با وجود این گاهی در بخش هایی از بدن مانند غدد لنفاوی و مغز استخوان و حتی عضلات، تعداد بسیار کمی میکروب یافت می شود. معمولاً آلودگی این گونه محصولات هنگام کشتار، حمل و نقل و تهیه ی فرآورده ها ایجاد می شود. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خريد مواد غذايي

هنگام کشتار، پوست کندن و شقه کردن ممکن است میکروب ها از طریق قسمت های خارجی حیوان ( شاخ ، سم ، مو ) و یا از طریق قسمت های داخلی یعنی روده ها گوشت را آلوده سازند. بدین ترتیب که هنگام سر بریدنِ حیوان با چاقو، کلیه ی میکروب های موجود در چاقو توسط جریان خون به تمام قسمت های بدن حیوان منتقل می شوند و در نتیجه گوشت آلوده می شود. هم چنین محیطی که حیوان در آن گوشت قرمز زندگی می کند دارای تعداد و انواع زیادی میکروب است. https://sabad.online https://sabad.online/mag

[caption id="attachment_2069" align="alignnone" width="300"]خرید اینترنتی گوشت قرمز خرید اینترنتی گوشت قرمز[/caption]

خريد انواع مواد غذايي

به عبارت دیگر خاک، آب، علوفه و فضولات به نوبه ی خود باعث تشدید آلودگی خواهند شد. همچنین لباس، هوا و بالاخره دست کارکنان نیز ممکن است میزان آلودگی میکروبی را افزایش دهند. علاوه بر این، حمل و نقل، دست زدن به لاشه و قطعات گوشت نیز سبب افزایش تعداد میکروب ها می شود . تعداد میکروب ها در اثر تماس با ظروف مختلف و کسانی که با این محصول سر و کار دارند ، بیش از پیش زیاد می گوشت قرمز شود. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خرید نان

در کارخانه های فرآوری گوشت نیز در اثر اضافه شدن میکروب های موجود در دستگاه های خردکننده ی گوشت، پر کننده ها و حتی روده های طبیعی و همچنین دیگر مواد غذاییِ ترکیبی با محصول، مانند ادویه و گوشت قرمز مواد نگهدارنده این آلودگی ها افزایش می یابد. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خرید غلات

پس از این که گوشت به طور تازه به قصابی آورده شد، تحت شرایط مختلف با آلودگی های بیشتری برخورد می کند. بدیهی است آلودگی های سوپرهای گوشت توسط چاقو، ساطور، سوهان، چرخ گوشت، ترازو، قلاب، پیش خوان، گرد و خاک داخل مغازه و بالاخره توسط دست قصاب به لاشه افزوده می شود.
گوشت قرمز در منزل نیز با دست مالی کردن و نگهداری گوشت در ظروف گوناگون، آخرین مراحل آلودگی به وقوع خواهد پیوست. https://sabad.online https://sabad.online/mag





:: برچسب‌ها: https://sabad , online https://sabad , online/mag ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: