شیر پر چرب
نوشته شده توسط : nasrin

شیر پر چرب

شیر پر چرب شیر کم چرب خواص زیادی دارد اهمیت شیر و لبنیات از دیدگاه تغذیه در درجه اول به کلسیم این گروه از مواد غذایی و در مرحله بعدبه پروتئین و برخی از ویتامین های گروه B به ویژه B2 یا ریبوفلاوین و برخی املاح دیگر که در شیر موجود است، بازمی شیر پر چرب گردد.

خريد لبنيات

چربی کمتر و بخصوص چربی اشباع کمتر که می تواند سلامت قلب و عروق را تضمین کند.انرژی کمتر که به حفظ تناسب وزن کمک می کند .پروتئین بیشتر که به حفظ تقویت عضلات کمک می کند.برای داشتن کلسیم کافی در بدن دقت کنید در هر صد میلی لیتر شیر 200 میلی گرم کلسیم وجود دارد.جالب است بدانید میان میزان چربی موجود در شیر و جذب کلسیم، نسبت عکس وجود دارد. شیر پر چرب یعنی هر چقدر چربی موجود در شیر بیشتر باشد، جذب کلسیم کمتر است و در صورتی که شیر کم چرب باشد، میزان جذب کلسیم در بدن بیشتر می شود.

تنقلات

پژوهش ها نشان می دهد کلسیم در کاهش وزن، پیشگیری از سرطان روده بزرگ، کاهش عوارض یائسگی، تنظیم فشار خون و شیر پر چرب پیشگیری از بیماری های قلبی نیز نقش موثری دارد.شیر کامل در برابر شیر کم چرب ، کدامیک برایتان بهتر است؟ خانه » زندگی رژیمی » عادات غذایی » شیر کامل در برابر شیر کم چرب ، کدامیک برایتان بهتر است؟

خريد تنقلات

تمام شیر هایی که از فروشگاه ها می خرید از شیر کامل گرفته تا شیر کم چرب مقدار یکسانی ویتامین D، کلسیم و پروتئین برای بدن محیا می کنند. تفاوت اصلی میان شیرها مقدار چربی موجود در آنها است. شیر کامل در هر فنجان حاوی ۸ گرم چربی است به شیر پر چرب همراه ۵ گرم چربی اشباع. شیرهای کم چرب معمولا در هر فنجان کمتر از یک گرم چربی دارند. رژیم لاغری دکتر کرمانی در سال های گذشته بیان شده بود که شیر کم چرب یا بدون چربی را باید به شیر های پرچرب ترجیح داد.

محصولات پروتئيني

فکرِ پشتِ این توصیه آن بود که گزینه های بدون چربی یا کم چرب کالری کمتری دارند و در مقایسه با شیرهای پرچرب برای قلب شیر پر چرب مفید هستند. با این وجود تحقیقات جدید این نظریه را زیر سوال برده است. نتایج برخی از تحقیقات جدید نشان داده است که وقتی افراد محصولات پرچرب مانند شیر کامل استفاده می کنند خطری مربوط به افزایش اضافه وزن برایشان پیش نمی آید. تحقیقات دیگری نیز بیان داشتند که خوردن لبنیات پرچرب به جای کم چرب حتی خطر اضافه وزن و ابتلا به دیابت را نیز کاهش می دهد.

خريد محصولات پروتئيني در سوپرمارکت اينترنتي

بنابراین با در ذهن داشتن نتایج این تحقیقات از متخصصان، این سوال پرسیده می شود که آیا هنوز طرفدار لبنیات کم چرب هستند یا خیر؟ در واقع برای اثبات این موضوع همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است. تمام انواع لبنیات را می توان در یک برنامه غذایی سالم شیر پر چرب گنجاند. در حالی که از لبنیات پر چرب نترسید اما متخصصان همچنان تاکید دارند که در بالا بردن چربی محصولات لبنی که استفاده می کنید احتیاط نمایید و ناگهانی مقدارش را افزایش ندهید. خطر دیابت بین مصرف لبنیات و خطر ابتلا به دیابت رابطه ای وجود دارد.

انواع نوشيدني در سوپرمارکت اينترنتي

با این حال محققان همچنان در حال شفاف سازی رابطه بین این دو هستند.تحقیق درباره افزایش مصرف لبنیات و تاثیر آن روی شیر پر چرب پیشگیری از دیابت نوع ۲ پرداخت. ممکن است چندین دلیل برای تاثیر لبنیات روی پیشگیری از خطر دیابت نوع ۲ وجود داشته باشد. لوسین و یا دیگر مشتقات لبنیات می توانند روی عملکرد میتوکندری تاثیر بگذارند. روی باکتری های روده تاثیر بگذارند و یا برخی از عوامل التهابی را کاهش دهند. تفاوت بین شیر کم چرب و پرچرب و خطر دیابت نوع ۲ همچنان تحت بررسی قرار دارد.

[caption id="attachment_2499" align="alignnone" width="300"]شیر پر چرب شیر پر چرب[/caption]

انواع نوشيدني

نتایج تحقیقی در سال ۲۰۱۶ روی بیش از ۳٫۰۰۰ فرد بالغ بالای ۱۵ سال نشان داد آنهایی که ۳ نوع از محصولات جانبی شیر کامل در خونشان بالا است نسبت به کسانی که مقدار این سه نوع در خونشان پایین است کمتر در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. این یعنی محصولات پر چرب تاثیر بیشتری روی پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ دارند. اگر خوردن غذاهای کم چرب ( مانند شیر کم چرب ) دریافت غذاهای قندی را افزایش دهند، این تاثیری منفی روی دیابت نوع ۲ یا افزایش وزن دارد. “نکات دیابتی” پخش‌کننده صوت برای افزایش یا کاهش صدا از کلیدهای بالا و پایین استفاده کنید.

خريد انواع نوشيدني

شیر پرچرب، شیر کم چرب و افزایش وزن شیر پرچرب مقدار بیشتری کالری و چربی دارد. به نظر می رسد انتخاب شیر کم چرب به کاهش وزن کمک می کند. با این حال شاید چنین نباشد. اطلاعات بدست آمده از بیش از ۱۸٫۰۰۰ فرد بالغ نشان داده است که شیر پر چرب کسانی که بیشترین محصولات پرچرب را استفاده کرده اند در واقع کمتر در خطر افزایش وزن و چاقی هستند. اضافه وزن داشتن یا چاقی خطر ابتلا به سندروم متابولیک را افزایش می دهد.

خريد انواع نوشيدني در سوپرمارکت اينترنتي

عوامل خطرناک سندروم متابولیک عبارتند از: قند خون بالا فشار خون بالا دور کمر بیشتر چربی خون بالا کلسترول بالای خون یک تحقیق در سال ۲۰۱۶ به بررسی ارتباط بین مصرف لبنیات، نوع لبنیات مصرفی و خطر سندروم متابولیک پرداخت. محققان پی به رابطه ای معکوس بین مصرف لبنیات پرچرب و خطر سندروم متابولیک بردند. این رابطه در لبنیات کم چرب دیده نشده است. محققان از این تحقیق به نتیجه رسیدند که توصیه برای استفاده نکردن از لبنیات پر چرب اشتباه است. دلیل اینکه چرا لبنیات پرچرب از افزایش وزن جلوگیری می کنند همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

انواع مواد غذايي

یکی از دلایلی که چرا لبنیات پرچرب چنین تاثیری دارند آن است که غذاهای پرچرب مانند آجیل ها باعث می شوند احساس سیری طولانی مدت تری داشته باشید و نیازی به خوردن غذای زیاد پیدا نکنید. وقتی غذاهای بدون چربی می خورید میل به خوردن غذاهایی که قند بالا دارد بیشتر می شود. فقط به مواد مغذی و میزان کالری دقت نکنید بلکه چربی نیز اهمیت دارد. پایین آوردن میزان مصرف چربی های اشباع شاید به دلیل برخی مسائل پزشکی کمک کننده باشد. اما اگر آن را جایگزین مقدار زیادی کربوهیدرات های تصفیه شده بکنید به سلامتتان کمکی نمی کند.

خريد انواع مواد غذايي

مزایای لبنیات ارگانیک برای سلامت در کنار محتوای چربی و کالری برای شیر، یکی دیگر از مواردی که برای مزایای سلامت شیر در شیر پر چرب نظر گرفته می شود ارگانیک بودن یا نبودن است. برخی تحقیقات نشان می دهند که لبنیات ارگانیک، مقدار بیشتری چربی های امگا ۳ مفید برای قلب، آهن و ویتامین E دارند. شیر کم چرب بخوریم یا پر چرب؟ بر اساس تحقیقات اخیر میزان حمایت از شیر پر چرب خوردن شیر کم چرب به جای پرچرب کاهش پیدا کرده است.

خريد مواد غذايي

همانطور که گفته شد تحقیقات نشان داده است که خوردن شیر پرچرب به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، سندروم متابولیک و افزایش وزن شیر پر چرب نیز کمک می کند. خوردن لبنیات پرچرب به جای کم چرب یا بدون چربی سیگنال های سیری قوی تری به مغز ارسال می شیر پر چرب کند تا سریعتر و طولانی تر احساس سیری کنید.با این حال محققان همچنان در حال بررسی شیرهای کم چرب و پر چرب و تاثیرشان روی بدن هستند.

نسکافه

اگر پزشکتان به شما گفته از لبنیات کم چرب استفاده کنید همچنان به توصیه او پایبند باشید.اگر لبنیات کم چرب را به پرچرب ترجیح می دهید مشکلی ندارد. فقط به خاطر بسپارید اگر به خاطر نبود چربی، کربوهیدرات های زیادی اضافه کردید ممکن است توفیقی شیر پر چرب برای سلامتی تان نداشته باشد. باید به غذا و برنامه غذایی به صورت یک کل نگاه کنید نه اینکه فقط روی یک چیز مانند چربی اشباع تمرکز کنید. لبنیات کم چرب و پر چرب هر دو می توانند داخل یک برنامه غذایی متعادل قرار بگیرند.

قهوه

شیر و سایر فرآورده‌های لبنی سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین‌ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها، کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و روی هستند. به همین دلیل حذف لبنیات مساوی است با حذف گروه زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن. پزشکان شیر پر چرب حتی به افرادی که قرص کلسیم و ویتامین مصرف می‌کنند، تاکید می‌کنند که به بهانه مصرف ویتامین‌ها از خوردن شیر غافل نشوند چون قرص‌ها قادر به تامین همه این مواد مغذی نیستند.

شیر موز

افرادی که رژیم می‌گیرند نیز باید شیر و ماست را در رژیم غذایی خود بگنجانند. در غیر این صورت خیلی جدی با مشکلاتی مانند ریزش مو، آسیب‌پذیری ناخن‌ها، دردهای عضلانی و پوکی استخوان مواجه می‌شوند.اگر جزو آن دسته از افراد هستید که وقتی قصد دارید شیر بخرید، بدون در نظر گرفتن انواع آن در دسترس‌ترین و البته خنک‌ترین شیر را از یخچال مغازه برمی‌دارید، بهتر است بدانید شیر پر چرب که شیر باتوجه به اجزا تشکیل دهنده آن، میزان چربی و روش فرآوری انواع مختلفی دارد. شما باید شیر را متناسب با شرایط جسمی خودتان انتخاب کنید.

انواع شیر

  • شیر کم چرب، معمولی و پر چرب
  • شیر بدون لاکتوز

خرید شیر

افرادی هستند که به علت عدم ترشح آنزیم لاکتاز در روده بزرگ به قند شیر یا همان لاکتوز حساسیت دارند. افرادی که دچار عدم شیر پر چرب تحمل لاکتوز هستند، اگر شیر معمولی بنوشند دل درد می‌گیرند و گازی در معده‌شان ترشح می‌شود که آزاردهنده است. شیر بدون لاکتوز تولید می‌شود تا این افراد از کلسیم موجود در شیر محروم نمانند.

شیرهای طعم‌دار

برخی افراد از بو و طعم شیر طبیعی خوش‌شان نمی‌آید. به همین دلیل از نوشیدن شیر امتناع می‌کنند. شیرهای طعم‌دار با ترکیبات شیر پر چرب میوه ای مانند شیر توت فرنگی، شیر طالبی، شیر موز و… متناسب با ضائقه این گروه از افراد تولید می‌شوند. در خانه نیز می‌توانید شیر معمولی را با هویج یا انواع میوه ترکیب کنید تا علاوه بر برخورداری از ویتامین‌های موجود در شیر، از مزه و بوی آن نیز لذت ببرید.

شیر پاستوریزه، استرلیزه و هموژنیزه

تفاوت شیرهای پاستوریزه و استرلیزه در مدت زمان ماندگاری آنها است. شیرهای پاستوریزه را بیش از ۲ یا ۳ روز نمی‌توان نگهداشت چون در جریان پاستوریزه کردن میکروب‌های بیماری‌زا در این شیر کشته شده‌اند اما میکروب‌های عامل فساد از بین نرفته‌اند.شیرهای استرلیزه با حرارت بیشتری میکروب‌زدایی می‌شوند در نتیجه دیرتر فاسد می‌شوند. حتی تا قبل از باز شدن در شیر، می‌توان آنها را شیر پر چرب بیرون از یخچال هم نگهداشت اما نکته مهم این است که در جریان استرلیزه شدن علاوه بر میکروب‌های موجود در شیر، بخشی از مواد مفید و ویتامین‌ها نیز نابود شده است.

[caption id="attachment_2501" align="alignnone" width="300"]خرید شیر پر چرب خرید شیر پر چرب[/caption]

خرید سس

شیرهای هموژنیزه سفیدترند و طعم بهتری دارند. راحت‌تر هضم می‌شوند. به همین دلیل برای کوکان گزینه مناسبی هستند. این شیرها چرب‌ترند اما لایه خامه در سطح شیر تشکیل نمی‌شود. چربی در شیر محلول است و در صورت تکان دادن هم دلمه شیر پر چرب نمی‌شود. تنها ایراد این شیرها این است که به دلیل روند و حساسیت مراحل تولید قیمت بالایی دارند و البته در مقابل نور آفتاب به شدت حساس هستند.

شیر پرچرب بنوشیم یا کم‌چرب

این یک باور اشتباه است که برخی فکر می‌کنند شیر کم چرب، کلسیم کمتری دارد. اتفاقا شیر کم چرب میزان کلسیم بیشتری دارد. شیر پر چرب اما فاقد برخی مواد مغذی موجود در چربی شیر است. درواقع هرچه چربی شیر کمتر باشد میزان کلسیم موجود در آن بیشتر است. افرادی که نیاز به کلسیم بیشتری دارند باید شیر کم چرب بنوشند.

سس مایونز

تامین کلسیم مورد نیاز بدن از طریق شیر (و همچنین در صورت تجویز پزشک قرص‌های کلسیم) منجر به کنترل و کاهش وزن، رسیدن شیر پر چرب به تناسب اندام، پیشگیری از ابتلا به سرطان روده، تنظیم فشار خون، پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و کاهش عوارض یائسگی می‌شود. کمک به رشد سریع و صحیح استخوان‌ها، دندان‌ها، و نیز رشد موها و ناخن هم که از بدیهیات تامین شیر پر چرب کلسیم است.

همبرگر آماده

لازم است بدانید که چربی موجود در شیر تاثیر زیادی در تامین انرژی و جذب سایر ویتامین‌های لازم برای بدن دارد. از این رو آن‌طور که انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران می‌گوید، بهتر است نوجوانان و کودکان شیر پرچرب استفاده کنند. چون شیر پر چرب شیر پر چرب می‌تواند حدودا ۳۰ درصد از انرژی مورد نیازشان را تامین کند.

خرید پنیر صبحانه

خانم‌ها در مقایسه با آقایان بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند. بنابراین نیاز به جذب کلسیم برای خانم‌ها ضروری‌تر است. شیر پر چرب شیر کم چرب با کلسیم بیشتری که دارد برای خانم ها گزینه مناسب‌تری است. به خانم‌های باردار هم از این جهت که جنین در حال رشد و تشکیل بافت استخوانی است، توصیه می‌شود که شیر کم چرب بنوشند.

بهترین زمان برای نوشیدن شیر

بهتر است شیر را یک ساعت و نیم بعد از وعده غذایی شام یا ناهار بنوشید. در این صورت تداخلی در جذب آهن و روی و ویتامین‌های موجود در غذا با کلسیم موجود در شیر رخ نمی‌دهد.همچنین اگر عادت دارید قبل از خواب شیر بنوشید بهتر است نیم ساعت قبل از شیر پر چرب اینکه به رختخواب بروید یک لیوان شیر بنوشید. در این صورت کلسیم فرصت کافی برای جذب شدن دارد و در روند خواب‌تان نیز تداخلی ایجاد نمی‌شود.

خرید دوغ

نکته‌ای که در باب جذب کلسیم شیر باید در نظر گرفت این است که، فرقی نمی‌کند شیر را سرد، گرم یا ولرم بنوشید. دمای شیر هیچ دخل و تصرفی در میزان و مدت زمان جذب کلسیم ندارد. انتخاب دمای شیر بستگی به ذائقه و تمایل فرد دارد. هر فردی باید تا شیر پر چرب حدودی با سیستم گوارشی خود آشنا باشد.

خرید آبمیوه

برخی افراد با نوشیدن شیر گرم حالت تهوع می‌گیرند و از مخاطی که در مجرای گوارشی‌شان تشکیل می‌شوند رنج می‌برند. برخی دیگر هستند که بعد از نوشیدن شیر سرد دچار نفخ شکم و سوزش معده می‌شوند. در همه این موارد کلسیم موجود در شیر روند طبیعی خود را طی می‌کند. اما فرد برای آسودگی خیال و رسیدن به حال مطبوع باید تشخیص بدهد که سیستم گوارشی‌اش با شیر پر چرب شیر گرم سازگار است یا شیر سرد.

خرید ژیلت

شیر نیز مانند بسیاری از مواد خوراکی دیگر در انواع مختلفی قابل مصرف است و می توان با توجه به نیاز و ذائقه خود از آن استفاده کرد. ولی سوالی که اغلب مطرح می شود این است که تفاوت شیر کم چرب با پرچرب در چیست؟ یا اصلا مصرف چه نوع شیری مفید و دارای ارزش غذایی بالایی است؟ با مطالعه این مقاله به تفاوت شیر کم چرب با شیر پرچرب و هم چنین انتخاب بهترین نوع شیر پر چرب شیر پی ببرید. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خرید چای

از اصلی ترین ویژگی های شیر می توان به وجود کلسیم در آن اشاره کرد که نقش مهمی در استحکام و شکل گیری استخوان های شیر پر چرب بدن، سلامتی دندان ها ایفا می کند. علاوه بر این وجود فسفر جهت رخ دادن بسیاری از واکنش های شیمیایی بدن و فعال کردن شیر پر چرب آنزیم ها و هم چنین رشد و ترمیم بافت ها ارزش شیر را دوچندان کرده است. ناگفته نماند که پتاسیم و سدیم نیز به عنوان مهم ترین املاح برای تنظیم اسیدی و بازی بودن سلول ها بسیار مهم هستند که در شیر وجود دارند. https://sabad.online https://sabad.online/mag

[caption id="attachment_2498" align="alignnone" width="300"]خرید شیر خرید شیر[/caption]

خرید قند

برای این که مردم به مصرف این ماده لبنی ترغیب شوند اول ژوئن به عنوان روز جهانی شیر قلمداد شده است . ولی همان طور که شیر پر چرب گفتیم تنوع محصولات لبنی مانند شیر زیاد است و در این بین تفاوت های زیادی در سلایق افراد دیده می شود، به گونه ای که عده ای شیرهای سنتی پر چرب و عده ای شیر کم چرب را ترجیح می دهند. https://sabad.online https://sabad.online/mag

اما تفاوت شیر کم چرب با پرچرب در نحوه مصرف

ما در این جا به تفاوت شیر کم چرب با پر چرب در نوع مصرف آن ها اشاره کرده ایم و می خواهیم افراد را در انتخاب مصرف این ماده لبنی خوشمزه راهنمایی کنیم.حرف از چربی که به میان می آید عده زیادی وحشت به جانشان می افتد که چربی مضر است و باید شیر پر چرب از آن دوری کرد . در حالی که واقعا این طور نیست و چربی نیز به اندازه خود برای بدن و سلامتی مفید است. در رابطه با شیر پرچرب نیز همین قضیه صدق می کند. https://sabad.online https://sabad.online/mag

نواربهداشتی بالدار

به گونه ای که متخصصان چربی های موجود در شیر را از لحاظ تامین انرژی و دریافت ویتامین های محلول در چربی برای کودکان و نوجوانان مهم و دارای اهمیت می دانند. از جمله تفاوت شیر کم چرب با پرچرب می توان به این مورد اشاره داشت که شیر پرچرب کلسیم کم تری را وارد بدن می کند. به همین خاطر برخی از افراد از مصرف آن پرهیز می کنند.ولی جالب است بدانید که شیر های پر چرب برای مصرف کودکان و نوجوانان و هم چنین روزه داران بسیار توصیه می شود. پس این نوع شیر به نوبه خود مفید است. کودکان تقریبا 30% انرژی خود را از چربی موجود در شیر دریافت می کنند. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خرید نوار بهداشتی

یک نمونه دیگر از تفاوت شیر کم چرب با پرچرب در میزان کالری هایشان است. به طوری که یک لیوان شیر کم چرب دربرگیرنده 90 شیر پر چرب کالری و شیر پرچرب حاوی 150کالری است. و حتما می دانید کالری زیاد موجب چاقی می شود. پس افرادی که در معرض چاقی دارند شیر پر چرب از مصرف این نوع شیر(پرچرب) خوددرای کنند. هم چنین افرادی که شرایط زیر را دارند شیر کم چرب بخورند. https://sabad.online https://sabad.online/mag





:: برچسب‌ها: https://sabad , online https://sabad , online/mag ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: