نسکافه
نوشته شده توسط : nasrin

قهوه

قهوه قَهوه نوعی نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌ شدهٔ گیاه قهوه به دست می‌آید. گیاه قهوه بومی مناطق نیمه‌گرمسیری آمریکا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است این گیاه از آفریقا به سایر نقاط جهان پراکنده شد و در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور کشت می‌شود که در درجهٔ اول مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقاست، هنگام  رسیدن میوهٔ گیاه ، دانه‌های را برداشت و فرآوری می‌کنند.

سوپرمارکت اينترنتي

دانه‌های  خشک شده به درجات مختلف برشته می‌شوند، بسته به عطر و طعم مورد نظر، درجه‌بندی‌های پخت مختلفی برای این محصول در نظر گرفته شده‌است، کمی اسیدی است و می‌تواند به علت داشتن کافئین بالا موجب تحریک انسان گردد.قهوه عربی شدهٔ واژهٔ کفا یا کافا است که در اصل نام منطقه و شهری در جنوب غربی اتیوپی است که گیاه در ابتدا در آنجا یافت شده‌است.

سوپرمارکت اينترنتي در اروميه

فرهنگ‌نویسان عرب می‌گویند واژهٔ در اصل نام نوعی شراب بوده‌است که بعدها نام این نوشیدنی شده و همچنین می‌گویند ریشهٔ این واژه، فعلِ «قها» (تلفظ: qahā) به‌معنی بی‌اشتها بودن است؛ زیرا در گذشته تصور بر این بود که این مایع باعث قهوه بی‌اشتهایی می‌شود.

خريد منسوجات از سوپرمارکت اينترنتي

چندین دلیل دیگر برای نامگذاری قهوه آورده شده که یکی از مشهورترین‌های آن این است که این واژه از یک زبان اتیوپیایی یا یک زبان آفریقایی دیگر گرفته شده باشد و در اصل نام منطقه‌ای به نام کفا در جنوب غربی اتیوپی بوده‌است. گمان می‌رود که گیاه در ابتدا آن جا یافت شده، در ضمن مردم آن منطقه به این گیاه بون می‌گویند.

[caption id="attachment_2559" align="alignnone" width="300"]قهوه قهوه[/caption]

خريد اينترنتي لبنيات

ابوعلی سینا، حدود هزار سال قبل در کتاب خود شرح جامعی در مورد قهوه آورده که البته ایرانیان در آن عصر بر آن نام بونو نهاده بودند و بوعلی نیز همین واژه را به کار بسته‌است. این واژه‌ای است که هنوز در اتیوپی آن را به کار می‌برند. بوعلی سینا قهوه را به منظور تحریک بیماران افسرده، مورد استفاده قرار داده‌است.دین اسلام نوشیدنی‌های الکلی را حرام به‌شمار می‌آورد و نوشیدنی به عنوان جایگزینی برای نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌شد.

خريد اينترنتي تنقلات

این نوشیدنی از قرن ۱۳ میلادی بسیار محبوب و مقبول شد و تا اوایل قرن ۱۵ میلادی در مصر، شام و عثمانی بسیار مصرف می‌گردید و در همهٔ این شهرها قهوه‌خانه‌هایی برپا شد، مقامات مذهبی در مکه، قاهره و استانبول تلاش کردند تا مصرف آن را ممنوع کنند، شیخ‌ها بر سر شباهت اثرات و الکل بحث می‌کردند و برخی به این اشاره می‌کردند که دست به دست کردن قوری قهوه، بی شباهت به دست به دست کردن پیاله شراب، نوشیدنی ممنوعه در اسلام نیست، اما در آخر با نوشیدن موافقت کردند.

خريد اينترنتي انواع تنقلات

قهوه‌خانه نهاد جدیدی بود که مردان در آن جمع می‌شدند و به صحبت کردن، شعرخوانی و بازی‌هایی مانند تخته نرد و شطرنج می‌پرداختند. آن‌ها به مرکزی برای تجمع متفکران و به صورت ضمنی به رقیبی برای مسجد به عنوان محل ملاقات جمعی بدل شده بودند. برخی عالمان دینی معتقد بودند که قهوه‌خانه حتی از میکده هم بدتر است و مقامات هم متوجه شده بودند که این اماکن می‌تواند تبدیل به لانه‌های فتنه شود. با این حال همه تلاش‌ها برای ممنوعیت مصرف ، حتی با وجود صدور حکم اعدام در دورهٔ سلطان مراد چهارم، به شکست انجامید. نهایتاً عالمان دینی به اجماع رسیدند که مصرف مباح است.

خريد اينترنتي محصولات پروتئيني

از دو مسیر به اروپا راه یافت، از طریق تجارت زمینی امپراتوری عثمانی و از طریق تجارت دریایی، از بندرهای یمن و شاخ آفریقا، پس از آغاز قرن هفدهم، گیاه که با قاچاق دانه‌های بسیار حاصلخیز به کشور هند راه یافته بود،در این کشور هم پرورش یافت. تقریباً در سال قهوه ۱۶۵۰ میلادی، به کشور انگلستان وارد می‌شد و قهوه‌خانه‌ها در شهرهای آکسفورد و لندن تأسیس شدند.

خريد محصولات پروتئيني

کشت گیاه در انگلستان از همان زمان آغاز گردید، اما آفت‌ها و شرایط نامناسب جوی، گیاهان قهوه را نابود نمود و انگلیسی‌ها مجبور شدند به جای کشت ، به کشت چای روی بیاورند، در ابتدا در اروپا به ، به عنوان نوشیدنی مسلمانان، با دیدهٔ شک نگریسته می‌شد، ولی گفته می‌شود که در حدود سال ۱۶۰۰، پاپ کلمنت هشتم چنان از یک فنجان لذت برد که انحصار آن در دست مسلمانان را خطایی قهوه بزرگ دانست و خواستار «تعمید دادن» آن شد. نوشیدن در اتریش، پس از شکست حصر وین در سال ۱۶۸۳ و مصادرهٔ ذخیرهٔ بزرگی از از ترک‌های شکست خورده، افزایش شدیدی یافت.

محصولات بهداشتی در سوپرمارکت اينترنتي

تا قبل از آغاز قرن هجدهم میلادی، استفاده از نوشیدنی در سراسر اروپا رایج شده بود. کشورهای اروپایی این گیاه را به مناطق گرمسیری معرفی کردند تا این کشورها نسبت به کشت و تولید انبوه گیاه اقدام نمایند. در اروپا هم مانند خاورمیانه و قهوه ایران بزرگ، قهوه‌خانه‌ها به مکانی برای معاشرت، مطالعه و تبادل نظر دربارهٔ موضوعات روز بدل شد. یک شباهت دیگر، امکان تبدیل آن‌ها به مکانی برای اجتماع عناصر نامطلوب و خرابکاران بود.

شکلات ترکیه

چارلز دوم، پادشاه انگلستان را «مکانی برای ملاقات خائنان و نشر شایعات سخیف دربارهٔ اعلیحضرت و وزیرانش» معرفی قهوه می‌کرد. در قرن ۱۸، معروف پاریس، کافه پروکوپ، مشتریان ثابتی همچون مارا، دانتون و روبسپیرداشت که در طول انقلاب فرانسه در آنجا برای انقلاب طرح‌ریزی می‌کردند.

شکلات ولنتاین

تاریخ قطعی ورود قهوه به ایران معلوم نیست. اما چون در آغاز پادشاهی شاه عباس خانه در ایران وجود داشته ممکن است که نوشیدن از عهد شاه تهماسب اول در ایران معمول شده باشد.در زمان صفویه جای خود را در میان نوشیدنی‌های روزانه قهوه ایرانی‌ها باز کرد و نمونه‌ای است از ورود ایران به شبکه اقتصادی جهانی آن دوران. تا قرن نوزدهم که چای به نوشیدنی غالب مردم تبدیل شد.

شکلات خارجی

(هنوز در ایران کلمهٔ خانه حتی به مکان‌هایی که در آن چای سرو می‌شود هم گفته می‌شود که نشان می‌دهد قهوه در ایران متداول‌تر از چای بوده یا قبل از ورود چای، پای خود را به ایران باز کرده) همچنان این ماده سیاه و تلخ بسته به منطقهٔ جغرافیایی و طبقهٔ اجتماعی دوستداران خود را داشت. امروزه نوشیدن انواع از جمله فرانسه، اسپرسو، کاپوچینو و قهوه فوری و شیر طرفداران زیادی پیدا کرده. البته ترک به‌خاطر محبوبیت میان ایرانیان ارمنی از گذشته در میان مردم رایج بوده و به‌واسطه فال جایگاه خاص خود را داشته.

[caption id="attachment_2560" align="alignnone" width="300"]قهوه ترک قهوه ترک[/caption]

خريد مواد غذايي

قهوه از قرن نهم میلادی در ایران نوشیده می‌شد.صوفی‌ها با کمک نوشیدن می‌توانستند خود را برای انجام مراسم مذهبی بیدار نگه دارند. در دوران صفوی بود که قهوه‌خانه‌ها به‌عنوان مکان‌هایی برای تجمع شاعران و هنرمندان در ایران رواج پیدا کرد. در سال قهوه ۱۶۶۴ کاشف الدین یک داروشناس صفوی، یک رساله در مورد ارزش‌ها و خصوصیات به شاه عباس دوم تقدیم کرد. تاریخ فرهنگ نوشیدن چای در ایران تنها از انتهای قرن پانزدهم شروع شد.

خريد انواع مواد غذايي

از آنجایی که کشورهای تولید کنند قهوه مسافت زیادی تا ایران داشتند، حمل و نقل به ایران مشکلات بسیار داشت، ولی قهوه نزدیکی تولیدکننده‌های عمده چای نظیر چین به جاده اصلی تجارت آن زمان یعنی جاده ابریشم سبب شد که تجارت و حمل و نقل چای با سهولت بیشتری در ایران صورت بگیرد.

انواع مواد غذايي

اثبات تأثیر بر ساعت زیستی بدن قبل از خواب محققان طی تحقیقی نشان دادن که کافئین عصر گاهی نه تنها باعث اختلال قهوه خواب می‌شود، بلکه ساعت زیستی ۲۴ ساعتهٔ بدن انسان را نیز به هم ریخته و از نو به کار می‌اندازد، این ساعت مجموعه‌ای از سیگنال‌های مولکولی است که بدن را در برنامهٔ ۲۴ ساعته اش منظم نگه می‌دارد. نوشیدن قهوه‌ای معادل دو برابر یک اسپرسو در سه ساعت قبل از خواب، ساعت بدن را به‌طور متوسط حدود ۴۰ دقیقه به عقب می‌کشد، برای جبران این موضوع میتوان به ، شیر اضافه کرد.

خريد انواع نوشيدني در سوپرمارکت اينترنتي

اگرچه اثرات کافئین بر روی هشیاری و خواب به‌خوبی شناخته شده، اما محققان از چگونگی تأثیر آن بر ساعت شبانه‌روزی انسان قهوه مطمئن نبودند. آزمایش بر روی پنج نفر انجام شد که چند ساعت قبل از ساعتِ خواب طبیعی، به آن‌ها یک قرص کافئین داده شده بود، سپس آن‌ها در معرض نور کم یا شدید قرار گرفتند. نتیجهٔ این آزمایش نشان می‌داد که کافئین تقریباً اثری معادل نصف اثر قرار گرفتن در معرض نور شدید را دارد که یکی از بهترین راه‌های مطالعه برای جابه‌جاییِ ساعت بدن است.

خريد انواع نوشيدني

محققان همچنین دریافتند که سلول‌های بدن انسان در معرض کافئین، ۲۴ ساعت شان را به اصطلاح کِش می‌دهند، اثری که آن را با قهوه مولکول‌های مرتبط با ریتم ۲۴ساعتهٔ بدن در ارتباط می‌دانند. در عین حال، اعتقاد پژوهشگران در این زمینه حاکی از این است که نوشیدن در صورتی که در وقت مناسب باشد، می‌تواند باعث جبران تأخیر ساعت درونی بدن بر اثر پرواز با هواپیما شود

انواع نوشيدني

چندین گونه از درختچهٔ وجود دارد که دانه‌ها یا همان میوهٔ از آن‌ها استخراج می‌شود، دو گونهٔ اصلی تجاری بیشتر کشت می‌شود که یکی معروف به عربیکا است که مورد توجه‌ترین گونه است و بومی ارتفاعات جنوب غربی اتیوپی و فلات بوما در قهوه جنوب شرقی سودان است و احتمالاً کوه مارسابیت در شمال کنیا می‌باشد، نوع دیگر گونهٔ کانیفورا است که بومی نواحی غربی و مرکزی زیر صحرای آفریقا از گینه تا اوگاندا و سودان جنوبی می‌باشد، چندین گونهٔ دیگر هم وجود دارد که کمتر مطرح هستند.

انواع نوشيدني در سوپرمارکت اينترنتي

تمام گیاهان در خانوادهٔ بزرگ روناسیان قرار دارند که درخت و در حقیقت درختچه‌هایی همیشه سب هستند که ممکن است تا قهوه ۵ متر رشد داشته باشند ، برگ‌های درختچهٔ سبز تیره و براق می‌باشد و معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر (۴/۶ اینچ) طول و ۶ سانتی‌متر (۲/۴ اینچ) ممکن است گسترش داشته باشند، برگ‌ها اغلب ساده هستند و خوشه‌های گل به رنگ سفید معطر است، مادگی گیاه شامل تخمدان تحتانی است که مشخصهٔ روناسیان می‌باشد.

خريد محصولات پروتئيني در سوپرمارکت اينترنتي

گل‌ها اغلب بیضی شکل و اندازهٔ آن‌ها حدود ۱/۵ سانتی‌متر (۰/۶ اینچ) می‌باشد، میوهٔ نارس به رنگ سبز است و در ادامه قهوه تبدیل به رنگ زرد می‌شوند و در هنگام رسیدن تبدیل به رنگ قرمز می‌شوند، هر میوهٔ شامل دو دانه است و در ۵ تا ۱۰ در صد میوه‌ها تنها یک‌دانه وجود دارد، انواع میوه‌های در گونهٔ عربیکا بین ۶ تا ۸ ماه می‌رسند و قابل چیدن هستند در حالی که در  روبوستا حدود ۹ تا ۱۱ ماه زمان می‌برد.

محصولات پروتئيني

میوه‌ها را معمولاً به کمک نور خورشید خشک می‌کنند اما روش‌های صنعتی هم برای این کار وجود دارد قهوهٔ عربیکا عمدتاً خودش گرده افشانی می‌کند و کانیفورا و لیبریکا نیاز به پیوند دارند و باید رویشی تکثیر شوند از جمله قلمه زدن و پیوند و جوانه زدن که از روش‌های معمول تکثیر رویشی است.

تنقلات

امروزه بزرگترین کشورهای تولیدکنندهٔ  عبارتند از: پورتوریکو، برزیل، کلمبیا، ویتنام، اندونزی، مکزیک، و هند. البته در هفتاد کشور  دیگر هم تولید می‌شود، ولی میزان تولید آن کشورها قهوه کمتر است. بزرگترین واردکنندگان ، ایالات متحده آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، و اسپانیا می‌باشند.

خريد لبنيات

بیشترین میزان مصرف سرانهٔ قهوه در کشورهای فنلاند (۱۱ کیلوگرم)، دانمارک (۹٫۷ کیلوگرم)، نروژ (۹٫۵ کیلوگرم)، سوئد (۸٫۶ قهوه کیلوگرم)، و استرالیا (۷٫۸ کیلوگرم) گزارش شده‌است. ایالات متحدهٔ آمریکا با اینکه بزرگترین واردکنندهٔ است، اما مصرف سرانهٔ آن تنها ۴٫۱ کیلوگرم است.

کشورهای تولیدکننده قهوه

در سال‌های اخیر، کشور برزیل با تولید حدود یک‌سوم در جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده‌است. بعد از برزیل کشورهای قهوه ویتنام، کلمبیا و اندونزی به ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار دارند. اکثر مناطق کشت عمده بر روی[خط استوا|کمربند استوایی] و مناطق پر باران قرار دارند. دانه‌های در هر منطقه عطر و بوی مخصوص به خود را دارد بر این اساس عموماً  تولیدی را به نام کشور یا منطقهٔ تولیدکننده می‌شناسند مانند جاوه، کلمبیایی، کنا و غیره.

انواع قهوه

مرغوب‌ترین که طعم و بویی منحصربه‌فرد دارد از بوته‌ای به نام عربیکا به دست می‌آید که قدیمی‌ترین نوع قهوه‌است و در ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۲۴۰۰ متر بالاتر از سطح دریا رشد می‌کند. حدود ۷۵ ٪ از کل قهوه‌ای که در جهان کشت می‌شود عربیکا است. قدیمی‌ترین نوع عربیکا، جاوه است که امروزه نامی شناخته شده محسوب می‌شود.

خريد تنقلات

نوع دیگری از قهوه روبوستا نام دارد که در بلندی ۲۵۰۰ پایی رشد می‌کند و بیشتر از عربیکا تحمل سرما را دارد. میزان کافئین روبوستا دو برابر عربیکا است، اگرچه بو و طعم آن در رده پایین‌تری قرار دارد و ارزان‌تر است. روبوستا حدود ۲۵ ٪ از کشت جهان را تشکیل می‌دهد. نوع مرغوب آن هم برای تهیه اسپرسو به کار می‌رود. نوع دیگری از که در آفریقای غربی می‌روید لیبریکا نام دارد که درصد بسیار اندکی از دانه‌های از این نوع هستند. https://sabad.online https://sabad.online/mag

[caption id="attachment_2561" align="alignnone" width="300"]انواع قهوه ترک انواع قهوه ترک[/caption]

خريد مواد غذايي خشک

قدرت آنتی اکسیدانی: دانه‌های  سرشار از آنتی اکسیدان هستند. محققان تایید کرده اند که یک فنجان  مقدار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و  پرتقال دارد. به علاوه ترکیبات فنولیک موجود در  از چای و کاکائو که قهوه به عنوان دو منبع فنولیک شناخته می‌شوند، بیشتر است.
تحقیقات نشان می‌دهد که افزودن شیر یا خامه به تاثیری در جذب آنتی اکسیدان‌های آن ندارد. البته ترجیحا بهتر است شکر اضافه نشود، زیرا جذب آنتی اکسیدان‌ها را به تاخیر می‌اندازد. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خريد محصولات لبنياتي

پیشگیری از پارکینسون: مطالعات زیادی گویای این مطلب است که  مصرف منظم قدرت کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون قهوه را دارد.
کاهش آسیب‌های کبد: نوشیدن سه فنجان و بیشتر  در روز می‌تواند پیشرفت هپاتیت C. مزمن را کاهش دهد.
سنگ صفرا و کلیه: کسانی که مصرف کننده بالای  هستند (۴ فنجان و بیشتر در روز) ۲۵% کمتر از افرادی که این نوشیدنی را میل نمی‌کنند مبتلا به سنگ کلیه و صفرا می‌شوند. نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز تا ۱۰% احتمال این بیماری را کاهش می‌دهد. https://sabad.online https://sabad.online/mag

محصولات لبنياتي

کاهش احتمال ابتلا به نقرس: افرادی که در طول روز ۴ فنجان و بیشتر  می‌نوشند ۴۰% کمتر از مصرف کنندگان کم  در معرض خطر ابتلا به بیماری نقرس هستند.
موفقیت شغلی: کافئین یک محرک است. تحقیقات زیادی گویای  تاثیرات مثبت کافئین در هوشیاری و توجه است.
بیماری آلزایمر: کسانی که در طول زندگی می‌نوشند دیرتر مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شوند. https://sabad.online https://sabad.online/mag

فایده و مضرات قهوه چیست

فشار خون: قهوه فشار خون را بالا می‌برد. حتی اگر این افزایش  خیلی جزئی هم باشد، کسانی که دچار پرفشاری خون هستند در برابر این تاثیر  آسیب پذیرترند.
پوکی استخوان: مصرف کنندگان بالای  ممکن است دچار افزایش دفع کلسیم از ادرار شده و در معرض خطر پوکی استخوان قرار گیرند. این مشکل به خصوص در مورد کسانی که به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خريد کنسرو و غذاي آماده

خواب نامطلوب: افراط در مصرف کافئین ممکن است تا حد چشمگیری  سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. همچنین مقدار بالای کافئین تاثیرات منفی در به خواب رفتن و کیفیت خواب دارد. هر فردی باید متناسب با شرایط خواب خود ساعت نوشیدن قهوه را تنظیم قهوه کند، اما به طور کلی توصیه می‌شود ۴ تا ۶ ساعت قبل از به رختخواب رفتن  نوشیده نشود.رفلاکس گوارشی:  تا حد بالایی می‌تواند عامل بازگشت اسید معده و سوزش معده در افراد مستعد این مشکل شود. https://sabad.online https://sabad.online/mag

انواع کنسرو و غذايي آماده

بارداری: گرچه هنوز دلایل روشنی در رابطه با آسیب  به جنین  تایید نشده است، اما توصیه می‌شود درمدت بارداری نوشیدن  به ۱ تا ۲ فنجان در روز کاهش یابد. همچنین خانم‌هایی که سقط‌های مکرر داشته و یا برای بارداری مشکلاتی دارند باید را به طور کامل کنار بگذارند.
کاهش جذب آهن: نوشیدن  به همراه غذا به خاطر وجود تانین، جذب آهن را کم می‌کند. افراد مبتلا به کم خونی باید  را مانند چای یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند. https://sabad.online https://sabad.online/mag





:: برچسب‌ها: https://sabad , online https://sabad , online/mag ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: