روغن زیتون kirsal
نوشته شده توسط : nasrin

روغن زیتون kirsal

روغن زیتون kirsal نکاتی مهم برای تشخیص روغن زیتون اصل
تائید اصالت روغن زیتون از اهمیت به سزایی برخوردار است. روغن زیتون به دلیل قیمت و ارزش بالای تغذیه ای، با روغن های معمولی و کم ارزش مخلوط روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال و به بازار عرضه می شود. با این حال تشخیص روغن اضافه شده به روغن زیتون معمولاً به آسانی انجام نمی شود چرا که گاهی روغن اضافی را طوری انتخاب می کنند که هیچ تغییری در شاخص ها (عدد یدی، عدد صابونی، تغییر ضریب شکست نور) به وجود نیاید.

خرید روغن مایع

نادر جلالت عضو هیئت مدیره شورای ملی زیتون در این باره گفت:روغن زیتون به چند دسته فرابکر، بکر، معمولی، تصفیه شده و روغن زیتون تفاله زیتون یا پومیس تقسیم می شود.وی افزود:روغن زیتون فرابکر که به اکسیر سلامتی معروف است بهترین نوع روغن زیتون و بدون استفاده از ماده شیمیایی تهیه روغن زیتون کرسال می شود.عضو هیئت مدیره شورای ملی زیتون تصریح کرد:روغن زیتون بکر در درجه بعدی کیفیت بعد از روغن زیتون فرابکر قرار دارد و روغن زیتون kirsal روغن زیتون معمولی از نظر کیفیت در سطحی پایین تر از دو نوع قبلی قرار می گیرد.

خرید روغن جامد

جلالت تصریح کرد:روغن زیتون تصفیه شده یا بی بو در پخت و پز کاربرد دارد و اکثر خواص آن برای اینکه به ذائقه مردم خوش بیاید، گرفته شده است.
روغن زیتون کرسال وی در مورد روغن تفاله زیتون گفت:این روغن به نام پومیس معروف است و روغن استحصال شده در آن به وسیله حلال های شیمیایی روغن زیتون kirsal از تفاله های زیتون به دست می آید.جلالت اظهار داشت:بعد از استحصال روغن زیتون از روغن حجم قابل توجهی تفاله باقی می ماند و بین 2 تا 7 درصد روغن زیتون دارد که روغن آن توسط ماده ای به نام هگزان استحصال و مصرف آن هم بسیار خطرناک است.

خرید برنج از سوپر مارکت اينترنتي

وی افزود:حجم قابل توجهی از روغن های قاچاق را به ارزانی، روغن پومیس تشکیل می دهد که در مناطق مرزی هم به وفور یافت می شود.
عضو هیئت مدیره شورای ملی با بیان اینکه پومیس به معنای تفاله است و روی شیشه های وارداتی روغن زیتون هم این کلمه قید شده ، تصریح روغن زیتون kirsal کرد:روغن تفاله زیتون یا همان روغن پومیس در برخی فروشگاه ها عرضه و مردم ندانسته به جای روغن زیتون آن را مصرف می کنند.
وی افزود:در خارج از ایران روغن تفاله زیتون را با روغن فرابکر مخلوط و آن را در سرخ کردنی ها با حجم زیاد مصرف می کنند.

خرید روغن از سوپر مارکت اينترنتي

جلالت تصریح کرد:روغن زیتونی قابل مصرف است که به صورت طبیعی استحصال شده و میوه آن از درخت چیده شده باشد، ضمن اینکه تحت شرایط روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال روغن کشی شود که هیچ گونه مواد شیمیایی به آن اضافه نشود.وی در مورد نحوه تشخیص روغن زیتون اظهار داشت:روغن زیتون روغن زیتون کرسال طبیعی بویی شبیه علف تازه، سیب و گوجه فرنگی دارد و رنگ آن زرد یا زرد مایل به سبز است.

خرید برنج ایرانی

جلالت با بیان اینکه در دو مورد مذکور برای تشخیص روغن زیتون با اضافه کردن اسانس و رنگ امکان تقلب وجود دارد، گفت:راه سوم برای تشخیص روغن روغن زیتون kirsal زیتون فرابکر به این گونه است که یک قاشق از روغن زیتون را در دهان ریخته و آن را در دهان بچرخاند و سپس به همراه هوا آن را پایین دهید، بعد از لحظه روغن زیتون کرسال ای در انتهای گلو احساس تلخی، تندی و تیزی شدید که ممکن است منجر به سرفه شود، می کنید و سپس بلافاصله این مزه ها رفع و به یک مزه بسیار خوب که انگار خوشمزه ترین غذای دنیا را خورده باشد، تبدیل می شود.

[caption id="attachment_3100" align="alignnone" width="225"]روغن زیتون kirsal روغن زیتون kirsal[/caption]

خرید برنج هندی

عضو هیئت مدیره شورای عالی زیتون در مورد روغن تصفیه شده گفت:برای تهیه روغن زیتون مرغوب یا فرابکر باید میوه زیتون را بین 24 تا 48 ساعت در روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال سبدهایی با ارتفاع 30 سانت به کارخانه منتقل کرد و تحت عملیاتی خاص روغن آن استحصال شود.
وی افزود:بی دقتی در نحوه نگهداری زیتون، ریختن آن به مدت طولانی داخل گونی و طولانی شدن زمان انتقال آن به کارخانه ها منجر به کهنگی، متصاعد روغن زیتون kirsal شدن بو بد و کپک زدن زیتون می شود.

خرید موادغذایی آنلاین

عضو شورای عالی زیتون با بیان اینکه اصلاح زیتون بو دار از همین زیتون های کهنه آمده، گفت:زیتون های کهنه منتقل شده به کارخانه ها تصفیه شده و روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال بوی آن گرفته می شود و در مراحل انجام این عملیات بخش قابل توجهی از خاصیت آن از بین می رود.وی در پاسخ به این سؤال که آیا روغن زیتون برای سرخ کردن مناسب است، گفت:بهترین روغن برای سرخ کردن روغن زیتون است، اما باید حرارت آن کم و مدت سرخ کردن طولانی باشد.

خرید آنلاین موادغذایی

وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیق مبنی بر اینکه میزان تولید در سال‌جاری چقدر خواهد بود، نداریم، خاطرنشان کرد: نیاز کشور به روغن زیتون با در نظر روغن روغن زیتون kirsal زیتون کرسال گرفتن مصرف سرانه ۲۰۰ گرم، بین ۱۵ تا ۱۶ هزارتن است. البته مصرف سرانه روغن زیتون در کشور طی ۱۰ سال از ۳۰ گرم به ۱۱۰ گرم افزایش یافت و ۳ تا ۴ سال هم طول کشید تا این عدد ۱۱۰ گرم به ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم برسد.

خرید موادغذایی ارزان

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت روغن زیتون باعث شد بازار این محصول دچار رکود شود، گفت: واردات روغن‌های قاچاق (پومیس) باعث شده مصرف روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال سرانه مقداری افزایش پیدا کند اما چون این روغن‌ها به شکل قاچاق وارد می‌شوند ما آمار درستی در این زمینه نداریم.جلالت با بیان اینکه مصرف روغن زیتون با فرهنگ‌سازی‌هایی که انجام شده، افزایش یافته است، ادامه داد: متاسفانه مردم هنوز در تشخیص روغن زیتون سالم با نوع تقلبی آن مشکل دارند و به‌راحتی نمی‌توانند روغن سالم را از نوع تقلبی آن تشخیص دهند.

خرید موادغذایی ایرانی

عضو شورای ملی زیتون با اشاره به جولان روغن زیتون تقلبی (پومیس) در بازار کشور، افزود: چند راه برای تشخیص روغن زیتون سالم از نوع تقلبی آن روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال وجود دارد که از جمله آن می‌توان به استفاده از حس چشایی در این زمینه اشاره کرد.جلالت ادامه داد: در این روش یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را در دهان می‌ریزیم، آن را در دهان می‌چرخانیم و با هوا قورتش می‌دهیم، اگر روغن سالم باشد، چند لحظه بعد احساس تلخی، تندی و تیزی گلو را می‌سوزاند و سپس این تلخی و تندی از بین رفته و طعم آن بسیار مطلوب می‌شود.

خرید موادغذایی خارجی

عضو شورای ملی زیتون اضافه کرد: همه روغن‌ها چرب هستند و در دهان ماسیده می‌شوند اما روغن زیتون چرب نیست و حس ماسیدگی را در دهان روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال ایجاد نمی‌کند.وی یکی دیگر از روشهای تشخیص روغن سالم را رنگ آن عنوان کرد و اضافه کرد: رنگ روغن سالم، زرد تا زرد مایل به سبز است اما در این روش امکان تقلب وجود دارد و ممکن است رنگ روغن تقلبی را نیز به همین شکل درآورند.

موادغذایی خارجی

عضو شورای ملی زیتون روش سوم را تشخیص از طریق بوی روغن زیتون عنوان کرد و گفت: روغن زیتون سالم بوی میوه یا علف تازه می‌دهد که البته روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال درحال حاضر با افزودن برخی اسانس‌ها به روغن‌های پومیس، امکان تقلب در این زمینه وجود دارد بنابراین روش چشایی تنها روش مطمئن است.جلالت به این پرسش که قیمت روغن زیتون سالم و خالص چقدر باید باشد؟ پاسخ داد: قیمت روغن در دنیا بنابر کیفیت روغن‌ها حداقل ۲ تا ۳ دلار و حداکثر ۲۰ تا ۲۵ دلار است؛ ۱۰ تا ۱۵ دلار حدود معمولی قیمت این محصول است.

موادغذایی ایرانی

وی با بیان اینکه در ایران نیز این عدد حدود ۴۰ هزارتومان است، ادامه داد: در ایران ما نمی‌توانیم برای قیمت مشخصه‌ای تعیین کنیم چون در این زمینه روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال نظارت خوبی وجود ندارد که آن را مدیریت کند و مطمئن باشیم روغنی که به دست مصرف کننده می‌رسد براساس کیفیتش باید به این قیمت مشخص باشد.

خرید شوینده

جلالت تصریح کرد: کیفیت را نمی‌توانیم از روی قیمت تشخیص دهیم اما قطعا روغن باکیفیت قیمت بالاتری نسبت به انواع تقلبی آن دارد به شرط آن‌که ما روغن زیتون kirsal بتوانیم با کیفیت بودن یا نبودن آن را تشخیص دهیم.علیپور پیرامون روغن زیتون بکر گفت: روغن زیتون بکر روغنی است که از میوه درخت زیتون و توسط روغن زیتون کرسال روشهای مکانیکی یا سایر روشهای فیزیکی در شرایط معین به ویژه از نظر دمایی که سبب تغییر در ماهیت آن نشود استخراج شده و هیچ گونه فراوری به جز شستشو، صاف کردن و جداسازی بر روی آن انجام نشده باشد.

شوینده

روغن زیتون فرابکر: بهترین نوع روغن زیتون فرابکر است. فرابکر روغن دست اولی است که معمولا از بهترین و باکیفیت‌ترین نوع میوه زیتون و بدون استفاده روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال از حلال‌های شیمیایی به دست می‌آید و عطر و طعم بسیار دلپذیری دارد و به اکسیر سلامت معروف شده است (روش تشخیص روغن زیتون فرابکر از انواع تقلبی آن این است که انتهای گلو احساس تلخی، تندی و تیزی شدید ایجاد می‌کند و سپس طعم آن ملایم و مطبوع می‌شود)حداکثر اسیدیته آزاد این روغن بر حسب اولئیک اسید نباید بیشتر از 8 / 0 گرم در هر 100 گرم روغن باشد.

خرید خوراکی

حداکثر اسیدیته آزاد این روغن بر حسب اولئیک اسید نباید بیشتر از 2 گرم در هر 100 گرم باشد.روغن زیتون معمولی در ایران به روغن بودار معروف است و روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال از نظر خواص هرگز به پای روغن‌های قبلی نمی‌رسد، حداکثر اسیدیته آزاد این روغن بر حسب اولئیک اسید نباید بیشتر از 3 / 3 گرم در هر 100 گرم باشد.اسیدیته آزاد این روغن بر حسب اولئیک اسید بیشتر از 3 / 3 گرم در هر 100 گرم است.این روغن از میوه های ناسالم به دست آمده یا حاصل شرایط نگهداری و حمل و نقل نامناسب است و باید قبل از مصرف تصفیه شود.

خرید انواع خوراکی

وی در خصوص روغن زیتون تصفیه شده افزود: روغن زیتون تصفیه شده، روغن زیتون به دست آمده از عملیات تصفیه روغن زیتون بکر است به گونه ای که روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال سبب تغییر درساختار اولیه گلیسریدی آن نشده باشد، در کشورمان معروف به روغن بی‌بوست. این نوع روغن در حین بی‌بو شدن بیشتر ترکیبات مفید زیتون را از دست داده و کیفیت آن به مراتب پایین‌تر از دیگر روغن‌های زیتون بودار است .اسیدیته آزاد آن نباید بیشتر از 3 گرم در هر 100 گرم باشد.

خرید موادغذایی ارگانیک

علیپور عنوان کرد : روغن زیتون خالص، مخلوطی از روغن زیتون تصفیه شده با انواع روغن های زیتون بکر (به طوریکه اسیدیته آزاد آن بیشتر از

[caption id="attachment_3112" align="alignnone" width="225"]خرید روغن زیتون kirsal خرید روغن زیتون kirsal[/caption]

1 گرم در روغن زیتون کرسال 100 گرم نباشد.)روغن تفاله زیتون ( (olive pomace oil) روغن زیتون حاصل از استخراج روغن توسط حلال‌ها (طی مراحل مختلف شیمیایی، حلال های هگزان فراوانی به آن افزوده شده و سپس تحت حرارت بالا، روغن آن را استخراج می کنند) یا سایر روش‌های فیزیکی از تفاله زیتون است.

موادغذایی ارگانیک

بدترین نوع روغن زیتون پومیس (pomace) است، این روغن از نظر متخصصین روغن زیتون از ارزش پایین‌تري برخوردار است. روغن های پومیس، روغن روغن زیتون کرسال خوراکی محسوب نمی شود و در تمامی کشورها به مصرف صنعتی می رسد و معمولا برای برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

خريد کنسرو و کمپوت

با این‌حال ترکیب اسیدهای چرب این روغن کاملا مشابه با روغن زیتون بوده و با توجه به بالا بودن نقطه دود آن، متاسفانه برخی سودجویان آن را به اسم روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال روغن زیتون خوراکی به فروش می رسانند و در برخی از کشورها از آن جهت روغن پخت و پز در رستوران‌ها و منازل استفاده می شود، درحالی که همان حلال‌های هگزان موجود در روغن، ممکن است موجب بروز سرطان شود و سلامتی مصرف کنندگان را تهدید می کند.

خريد انواع کنسرو و کمپوت

در کشور ما بر اساس قوانین وضع شده، مجوز تولید و فروش روغن پومیس وجود ندارد و هر روغنی که با نام پومیس زیتون در کشور مشاهده شود غیر روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال مجاز و قاچاق است.در انتخاب و خرید روغن زیتون‌های وارداتی دقت کنیداغلب نوع روغن زیتون روی بطری آن قید شده است و مصرف‌کنندگان باید به آن توجه کنند تا بتوانند به درجه کیفیت روغن پی ببرند. پومیس به معنای تفاله است و روی شیشه‌های وارداتی روغن زیتون این کلمه قید شده است و به زبان ایتالیایی و اسپانیایی سانسا و اروخ نام دارد.

خريد انواع ترشيجات

در این مورد مصرف کنندگان باید دقت کافی داشته باشند تا محصولی که خریداری می کنند «در محصولات تولید داخلی، داشتن مجوز بهداشتی از سازمان روغن زیتون kirsal غذا و دارو» و « در صورت وارداتی‌ بودن نیز دارای برچسب اصالت و سلامت معتبر از سازمان غذا و دارو» باشد.آگاهی و اطمینان از سلامت اقلام خریداری روغن زیتون کرسال شده ، علاوه بر حفظ سلامت خانواده و جامعه باعث میشود که افراد سود جو نتوانند اقلام قاچاق و واراداتی بی کیفیت و سرطانزا را به خاطر عدم آگاهی مردم به خورد آنها داده و جیب خود را پر کنند.

خريد ترشيجات

توصیه ما به مردم این است که از خرید کالاهای قاچاق خودداری نموده ، چرا که ممکن است جان خود و خانوادشان را به خطر بیاندازند.
روغن زیتون kirsal به دلیل یکسان نبون سرانه مصرف روغن زیتون و میزان تولید مقداری زیادی روغن زیتون تقلبی حاصل از تفاله‌های صنعتی زیتون مخلوط شده با پارافین روغن زیتون کرسال خوراکی، به منظور عدم پرداخت تعرفه و سود بازرگانی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند به همین دلیل باید هنگام خرید این محصول نکاتی را مورد توجه قرار داد. https://sabad.online https://sabad.online/mag

محصولات غذايي در سوپرمارکت اينترنتي

به دلیل یکسان نبون سرانه مصرف روغن زیتون و میزان تولید مقداری زیادی روغن زیتون تقلبی حاصل از تفاله‌های صنعتی زیتون مخلوط شده با پارافین روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال خوراکی، به منظور عدم پرداخت تعرفه و سود بازرگانی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند به همین دلیل باید هنگام خرید این محصول نکاتی را مورد توجه قرار داد. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خريد کنسرو و غذاي آماده در سوپرمارکت اينترنتي

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با توجه به اینکه بیش از ۲۰۰۰ رقم زیتون در دنیا موجود است تنها حدود ۱۱۰ رقم آن در ایران کشت روغن زیتون kirsal می‌شود و البته انواع زیتونی که مردم بیشتر می‌شناسند ۱۰ الی ۱۲ رقم از این میوه است.روغن زیتون نیز انواع مختلفی دارد؛ روغن زیتون «بکر» روغن به دست آمده از میوه درخت است که فقط به روش مکانیکی یا سایر روش‌های فیزیکی تحت که منجر به تغییری در ساختار تری‌گلیسیریدهای روغن نشود به دست می‌آید دیگر روغن‌ها برای استحصال نیاز به روش‌های شیمیایی نداشته و به سادگی قابل هضم و سرشار از ویتامین‌ است. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خريد مواد غذايي بسته بندي شده

این روغن عطر و طعم مطلوب دارد و خود به چند گروه طبقه‌بندی می‌شود؛ گروه اول، روغن زیتون «فوق بکر» یا ممتاز است که دارای عطر و طعم میوه‌ای و روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال بسیار دلپذیر بوده و بهترین و ماندگارترین روغن‌ها به شمار می‌رود.گروه دوم، روغن «بکر خوب» است که از نظر عطر و طعم مناسب مصرف است و حاوی کلیه خواص و مواد مغذی میوه زیتون است.گروه سوم، روغن زیتون «بکر معمولی» است که در ایران معروف به روغن "بودار" است. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خريد مواد غذايي پروتئيني

نوع دیگر، روغن زیتون «تصفیه شده» است که از تصفیه روغن زیتون بکر به دست می‌آید و در ایران معروف به روغن «بی‌بو» است. طعم و بوی این نوع روغن زیتون kirsal روغن زیتون کرسال روغن تحت فرآیندهای شیمیایی کاملا خنثی شده و مناسب کسانی است که طعم روغن زیتون بکر را دوست ندارند اما این روغن به دلیل استفاده از فرآیند تصفیه بعضی از ترکیبات موثر زیتون را از دست داده و به همین دلیل کیفیت آن به مراتب پایین‌تر از روغن‌های بکر است. https://sabad.online https://sabad.online/mag

انواع محصولات غذايي در سوپرمارکت اينترنتي

هنگامی که روغن زیتون بکر روغن خوبی نباشد یعنی دارای اسیدیته و پراکسید بالایی باشد، فرآیند بی‌بو کردن برای آن انجام می شود.زیتون https://sabad.online https://sabad.online/mag

[caption id="attachment_3103" align="alignnone" width="225"]خرید روغن زیتون کرسال خرید روغن زیتون کرسال[/caption]

به دلیل آن روغن زیتون کرسال که حاوی 60 درصد روغن است در صورتی که داخل گونی یا سبد حمل و نقل در شرایط نامساعد نگهداری شود مقداری از آب آن جدا شده و بافت آن متلاشی می‌شود. در نتیجه پراکسید روغن بالا می‌رود و وجود آب باعث هیدرولیز شدن روغن و افزایش اسیدیته آن می‌شود. https://sabad.online https://sabad.online/mag

انواع محصولات غذايي منجمد در سوپرمارکت اينترنتي

در نتیجه روغنی که به دست می‌آید باید لزوما فرآیند تصفیه و بی‌بو شدن را طی کند تا از پراکسید و اسیدیته آن کاسته شود. فرآیند بی‌بو کردن باعث از دست رفتن خواص و رنگ روغن و کاهش ارزش و مقاومت می شود.برخی برای نشان دادن میزان توجه خود به سلامت افراد خانواده و ‌میهمان، شیشه‌ روغن زیتون را‌ همواره سر ‌میز ‌غذا نگه داشته یا ‌فروشندگانی هستند که این شیشه‌ها را پشت ویترین یا در قفسه‌ها در معرض نور قرار ‌می‌دهند، بدون روغن زیتون کرسال آنکه توجه داشته باشند همه‌ خواص بهداشتی این روغن مفید را از آن می‌گیرند. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خريد محصولات غذايي منجمد

بر اساس تحقیقات دانشمندان ایتالیایی، نور موجب از بین رفتن بسیاری از آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون می‌شود. این محققان در‌یافته‌اند که در روغن زیتون kirsal ‌روغن زیتون‌هایی که در ‌ظروف شیشه‌ای روشن نگهداری می‌شود پس از ۱۲ ماه، بتا‌کاروتن تا ۴۰درصد، ویتامین E تا ۱۰۰درصد و‌کلروفیل تا ۳۰درصد روغن زیتون کرسال تخریب می‌شود.به همین دلیل تولید‌کنند‌گان روغن زیتون باید دقت بیشتری در انتخاب نوع ‌ظروفی که برای انتقال این روغن به بازار در‌نظر می‌گیرند، به ‌خرج دهند. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خرید مواد غذایی منجمد

روغن زیتون کرسال استفاده از ظروف شیشه‌ای رنگی تا اندازه‌ای می‌تواند مانع از تاثیر ‌نور‌ شود.ظروف برای نقل و انتقال، ظروف فلزی در‌دار‌ و‌ بدون میل روغن زیتون kirsal ترکیبی است تا تاثیر نور در ‌آن به حداقل برسد اما حفاظت از روغن زیتون تنها به تولید‌کنندگان و فروشندگان محدود نمی‌شود. شاید روغن زیتون kirsal مهم‌ترین مرحله در روغن زیتون کرسال نگهداری این نوع روغن، پس از خرید آن است. https://sabad.online https://sabad.online/mag





:: برچسب‌ها: https://sabad , online https://sabad , online/mag ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: