عسل طبیعی
نوشته شده توسط : nasrin

عسل طبیعی

عسل طبیعی تشخیص عسل طبیعی به روش زنبوردارها تشخیص عسل طبیعی آن هم بوسیله آب و کبریت دروغی است که بسیاری از افراد نا آشنا با زنبورداری و صنعت غذایی مطرح می کنند. گاهی نیز روش های عجیبی می شنویم که واقعا سرمان سوت می کشد. مثلا چندی پیش یکی از مشتریان با ما تماس گرفته بود و ادعا داشت عسلی که خدمت شان ارسال شده تقلبی است! زمانی که دلیل این ادعا را پرسیدیم گفتند یکی از دوستانم گفته اگر عسل طبیعی را در آب بریزیم باید تصویر زنبور عسل در آن دیده شود!

موادغذایی ارگانیک

قبل از آنکه بخواهیم درباره روش های دقیق تشخیص عسل طبیعی با هم صحبت کنیم، می خواهیم روش های غیر علمی و غلط درباره تشخیص عسل طبیعی از تقلبی را بازگو کنیم.واقعیت را بگویم، بدلیل مشغله کاری هیچ قصدی نداشتم درباره این موضوع مطلبی بنویسم تا اینکه چند روز پیش یکی از  دوستانم ویدئویی نشان داد از یک خانم محترم که روش های تشخیص عسل طبیعی را از روی ظاهر و بوسیله کبریت معرفی می کند!

خرید موادغذایی ارگانیک

داستان از آن جایی جالب شد که ایشان فروشگاه عسل راه اندازی کرده اند ولی متاسفانه کمترین شناختی نسبت به این ماده شگفت انگیز نداشتند. این شد که تصمیم گرفتم هر آنچه که درباره تشخیص عسل طبیعی می دانم و اهمیت دارد را به شما نیز بگویم.این روش ها را احتمالا از همسایه و خرید  دوستانتان شنیده اید و یا در وبلاگ ها و سایت های خبری مشاهده کرده اید که به احتمال زیاد هیچ شناختی نسبت به ویژگی های عسل طبیعی ندارند.

خرید انواع خوراکی

یکی از باورهای اشتباه که بسیار در بین مردم رایج است تشخیص بوسیله کبریت یا شمع می باشد. جالب اینجاست که برخی افراد می گویند اگر عسل خرید  سوخت، تقلبی است و برخی نیز می گویند اگر سوخت طبیعی است! اما همانگونه که گفتیم این مورد هم با توجه به خصوصیات فیزیکی هر عسل متفاوت است و به هیچ وجه روشی صحیح برای تست کیفیت عسل نمی باشد.

[caption id="attachment_3404" align="alignnone" width="300"]عسل طبیعی عسل طبیعی[/caption]

خرید خوراکی

در این شیوه می گویند عسل را در آب سرد بریزید، اگر سریع حل شد تقلبی است و اگر طول کشید و به آسانی در آب حل نشد طبیعی است. در صورتی که غلظت عسل ها با توجه به رطوبت آن ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال عسل بهارنارنج یا جنگلی با توجه به خصوصیات فیزیکی که دارند کاملا روان و شل هستند. اگر بخواهید با این روش عسل های مرکبات را تست کنید، قطعا این عسل ها را تقلبی می دانید، در صورتی که این عسل ها کاملا طبیعی و خالص هستند.

شوینده

یکی دیگر از روش ها غلط برای تشخیص عسل خوب و با کیفیت توجه به رنگ عسل است! همانگونه که در مقاله “بهترین رنگ عسل” توضیح دادیم، رنگ هر عسل با توجه به شهد مورد استفاده زنبور، نوع خاک منطقه و بسیاری از عوامل دیگر متغیر است. اینکه برخی می گویند عسل سیاه و قرمز رنگ کیفیت بیشتری دارند به هیچ وجه صحیح نمی باشد. برای مثال عسل یونجه با اینکه کیفیت بالایی دارد ولی به رنگ زرد روشن می باشد و این دلیلی بر تقلبی بودن یا کیفیت پایین آن نمی باشد.

خرید شوینده

جالب است بدانید برخی از شرکت ها و فروشندگان برای تیره تر شدن عسل آن را حرارت می دهند و یا رنگ خوراکی به آن اضافه می کنند. نوش جان افرادی که فکر می کنند عسل طبیعی حتما باید تیره باشد!گفته می شود عسلی که روان باشد بی کیفیت و عسلی که غلیظ باشد طبیعی است، در صورتی که غلظت عسل با توجه به برخی عوامل مانند منطقه ای که عسل از آن برداشت شده متغیر می باشد. برای مثال عسل های شمال کشور معمولا روان هستند و رطوبت بالایی دارند.

موادغذایی ایرانی

یکی از عجیب ترین روش هایی که تابحال شنیده ایم تشخیص با زرده تخم مرغ است، در این روش باید عسل و زرده تخم مرغ خام را با هم مخلوط کرد، اگر بعد از چند دقیقه شبیه زرده تخم مرغ پخته شد، طبیعی است و در غیر اینصورت تقلبی است! البته نیازی نیست که دوباره یادآوری کنیم این روش هم بدون پایه و اساس علمی است و کاملا غلط می باشد.

موادغذایی خارجی

این روش که توسط یکی از سایت های تازه تاسیس در حوزه فروش عسل طبیعی منتشر شده واقعا عجیب است و نشان دهنده این است که این عزیزان هیچ سر رشته ای در موضوع عسل و زنبورداری ندارند. آن گونه که ذکر می کنند باید چند قطره عسل بر روی ناخن خود بریزید، اگر بر روی ناخن باقی ماند یعنی اصل است و در غیر این صورت اگر پخش شد تقلبی است! این مورد هم کاملا اشتباه است؛ زیرا غلظت عسل ها با یکدیگر متفاوت است.

خرید موادغذایی خارجی

این روش به فروشندگان متقلب کمک زیادی کرده، به این دلیل که با افزودن اسانس و برخی روش های دیگر پس از باز کردن درب عسل چنان عطر و بویی پخش می شود که با خودتان می گویید از این بهتر نمی شود، این عسل حتما طبیعی است. اما غافل از اینکه هر عسل با دیگری متفاوت است و برخی عسل ها با اینکه کیفیت بسیار بالایی دارند بسیار کم عطر می باشند.

خرید موادغذایی ایرانی

متاسفانه بسیاری از مردم به اشتباه تصور میکنند عسلی که رس ببندد یا به اصطلاح شکرک بزند تقلبی است اما در واقع این یک فرآیند کمتر درک شده است که برای عسل طبیعی رخ میدهد. در مقاله چرا خرید عسل طبیعی شکرک میزند؟ درباره این موضوع کامل توضیح داده ایم که میتوانید مطالعه کنید.عوامل بسیاری باعث کریستالیزه شدن عسل می شوند مانند: رطوبت، درجه حرارت محیط، دیاستاز، میزان گرده گل موجود در عسل و نوع پوشش گیاهی منطقه.

خرید موادغذایی ارزان

بدلیل اطلاعات اشتباهی که در بین مردم عادی وجود دارد برخی از فروشندگان عسل و زنبورداران، عسل را حرارت می دهند تا از رس بستن آن جلوگیری کنند اما با این کار بسیاری از خواص و آنزیم های عسل از بین میرود.به همین دلیل ما همواره توصیه می کنیم عسل خام استفاده کنید و از مصرف عسل هایی که برای بسته بندی راحت تر و خوش رنگ تر شدن حرارت دیده اند خودداری کنید.

خرید آنلاین موادغذایی

متاسفانه روش های فوق در بین عموم بسیار پخش شده و کنار زدن آن ها کار سختی است، در این بین برخی از افراد به انتشار این اشتباهات کمک زیادی کرده اند.در برخی موارد شرکت هایی که عسل های مصنوعی و تقلبی تولید می کنند برای اینکه راحت تر بتوانند محصولاتشان را بفروش برسانند، ویژگی های محصول خود را بعنوان محصول طبیعی از طریق روش های مختلف پخش می کنند.

خرید موادغذایی آنلاین

دومین مقصر اصلی، فروشندگان کم اطلاع هستند که صرفا شنیده های خود را بعنوان روش های تشخیص منتشر می کنند که متاسفانه با توجه به شغلی که دارند معمولا مورد قبول عامه مردم قرار می گیرد.در بسیاری از موارد این روش های تشخیص توسط بلاگرها نوشته می شود تا صرفا محتوایی برای وبلاگ و سایت خود تولید کرده باشند اما متاسفانه اکثر نوشته هایشان بدون بار علمی می باشد.

[caption id="attachment_3406" align="alignnone" width="300"]خرید عسل طبیعی خرید عسل طبیعی[/caption]

خرید برنج هندی

در برخی از اوقات پیش می آید که افراد مختلف یک نمونه تجربه محدود و خاص خود را بطور گسترده برای تمام عسل ها در نظر می گیرند. برای مثال فردی که چند مرتبه از زنبورداران مختلف عسل طبیعی تهیه کرده و در این چند مورد رنگ عسل تیره و دارای عطر و بوی زیادی بوده، اینگونه برداشت می  کنند که عسل طبیعی باید حتما تیره رنگ بوده و عطر و بوی بسیاری داشته باشد.

خرید برنج ایرانی

از هزاران سال پیش از خاصیت درمانی عسل در بهبود زخم ها، سوختگی ها و التهاب استفاده می کردند، لذا این ماده غذایی در طب سنتی جایگاه خاصی دارد. عسل بعنوان یکی از ارزشمندترین مواد غذایی به دلیل دارا بودن مواد مغذی از قبیل قندهای طبیعی، مواد آلی، معدنی، ویتامین ها و بویژه  تامین بخشی از انرژی روزانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و علاوه بر این در طب سنتی به اثرات درمانی عسل در بیماری های گوارشی، ضعف اعصاب، سرفه و اشاراتی شده است.

خرید روغن جامد

عسل طبیعی، علاوه بر شیرینی خاص، دارای مزه و طعم ویژه ای است که فقط در عسل وجود دارد و عسل های مصنوعی فاقد این نوع مزه می باشند. عسل خالص و اصل به جز مزه شیرینی، طعمی مطبوع دارد که بسته به گیاه آن فرق می کند درحالیکه عسل های نامرغوب، تقلبی، مصنوعی و صنعتی  به جز مزه شیرینی چیزی ندارند.اگر درپوش عسل مدتی بسته باشد، هنگام باز کردن درپوش بو و رایحه مطبوع عسل طبیعی را می توانید استشمام کنید.

خرید روغن مایع

هر نوع عسل طبیعی بویی متناسب با گل استحصال شده از آن دارد. عسلی که بوی خاصی ندارد کمی مشکوک به تقلبی است.عسل طبیعی به سرعت در دهان آب می شود و پس از مصرف ایجاد انرژی می کند، در حالی که عسل غیرطبیعی طعم آبنبات می دهد.عسل را در آب سرد بریزید خواهید  دید که عسل طبیعی کاملا حالت چسبندگی خود را حفظ می کند و خیلی سخت و دیر در آب سرد حل می شود اما عسل تقلبی سریع در آب حل می شود.

خرید روغن از سوپر مارکت اينترنتي

یک راه دیگر برای تشخیص عسل طبیع از تقلبی اینگونه است که اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب  شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن، در آب حل شود، از مطلوبیت و خلوص کمتری برخوردار است.

خرید برنج از سوپر مارکت اينترنتي

اگر یک کبریت را روشن کرده و داخل عسل بیاندازید می توانید تشخیص دهید که آیا عسل طبیعی است یا تقلبی؛ اگر کبریت روشن موجب آتش گرفتن عسل شد یعنی عسل طبیعی است ولی اگر عسل تقلبی باشد به سادگی آتش نمیگیرد.اگر عسل طبیعی را روی نان تست بمالید نان بعد از چند دقیقه  سفت می شود اما اگر عسل تقلبی روی نان مالیده شود نان نمدار خواهد شد.

خريد کنسرو و کمپوت

یکی از جالب ترین روی هاش تست عسل طبیعی از تقلبی استفاده از زرده تخم مرغ است، عسل را با زرده تخم مرغ مخلوط کنید اگر زرده خام شبیه زرده تخم مرغ پخته شد عسل طبیعی است در غیر این صورت عسل تقلبی است.عسل طبیعی به دلیل داشتن دیاستاز بعد از مدتی ته نشین می شود و رس می زند؛ یعنی ذرات قند عسل متبلور می شود و عسل مانند روغن نباتی سفت می شود. تفاوت آن با شکرک زدن که در مربا ایجاد می شود این  است که بلورهای عسل رس زده خیلی ریز تر از بلورهای مربای شکرک زده می باشد.

خريد انواع کنسرو و کمپوت

در مجموع عوامل محیطی از قبیل رطوبت، دما و ترکیبات عسل از نظر درصد بالای مواد قندی، آنزیم دیاستاز (که باعث جذب ذرات موجود در عسل و ته نشینی و کدورت آن می شود ) موجب پدیده شکرک زدگی می شوند که این خاصیت در عسل های طبیعی دیده می شود.
عسل یکی از مغذی ترین خوراکی ها است. تشخیص طبیعی بودن عسل همواره یکی از دغدغه های مصرف کنندگان این ماده غذایی است. با شیوه  های زیر میتوانید تشخیص عسل خوب از بد را به آسانی تشخیص دهید.

خريد انواع ترشيجات

یکی از روش تشخیص عسل طبیعی، توجه به مواردی از جمله شل بودن عسل طبیعی میتواند در زمان خرید آن به مردم کمک کند؛ عسل طبیعی که بدون شکر است و اغلب برای درمان بیماریها استفاده می شود، برعکس فکر مردم، نسبتا شل است.مردم فکر می کنند عسلی طبیعی سفت است، عسلی که زنبور تولیدکننده آن شکر نخورده باشد، شل است.

خريد ترشيجات

از نظر علمی هم این شل بودن به این علت است که قندهای اصلی عسل طبیعی، گلوکز و فروکتوز (قندهای کوچک مولکول) است و زمانیکه ظرف عسل طبیعی را کج می کنیم این قندها به آسانی روی هم حرکت می کنند، چنانچه به زنبور عسل شکر بدهند، قند شکر که ساکاروز و ایساکارید (قند پیچیده تر) است به علت نوع مولکول ها به هم گیر می کنند و به همین علت عسل یک مقدار سفت تر از حالت معمولی می شود. https://sabad.online https://sabad.online/mag

محصولات غذايي در سوپرمارکت اينترنتي

عسل طبیعی سریع در دهان آب می شود و بعد از مصرف ایجاد انرژی می کند، در حالیکه عسل غیرطبیعی طعم آبنبات می دهد.چنانچه درپوش عسل مدت زمانی بسته باشد، پس از باز کردن درپوش، بو و عطر عسل طبیعی را که شبیه گل های طبیعت است را میتوانید حس کنید.عسل طبیعی مزه شکر نمی دهد و علاوه بر شیرینی خاص، دارای مزه و طعم ویژه ای است. برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی، باید توجه داشت که عسل مصنوعی اغلب  طعم شکر می دهد، نه مزه خالص عسل. این یکی از نشانه های عسل طبیعی است.

[caption id="attachment_3408" align="alignnone" width="300"]عسل عسل[/caption]

خريد کنسرو و غذاي آماده در سوپرمارکت اينترنتي

عسل را در آب سرد بریزید مشاهده خواهید کرد که عسل طبیعی به طور کامل حالت چسبندگی خود را حفظ می کند و بسیار دشوار و دیر در آب سرد  حل می شود ولی عسل تقلبی سریع در آب حل می شود.یک راه دیگر برای تشخیص عسل اصل از تقلبی این چنین است که چنانچه عسل را درون لیوان آب بریزید، اگر در ته لیوان جمع شود و سریع حل نشود، عسل مطلوبی است، اما چنانچه عسل زمان ریختن، در آب حل شود، از  مطلوبیت و خلوص کمتری برخوردار است.

خريد مواد غذايي بسته بندي شده

اگر یک قاشق عسل را داخل بشقابی بریزید و مقداری آب سرد روی بریزید و خیلی آرام به یک سمت حرکت بدهید روی عسل طبیعی اشکالی به صورت لانه زنبور (6 ضلعی) ایجاد می شود ولی در عسل تقلبی این اتفاق نمی افتد.یکی از جالب ترین روش های تست عسل طبیعی از تقلبی استفاده از زرده  تخم مرغ است، عسل را با زرده تخم مرغ مخلوط کنید چنانچه زرده خام مثل زرده تخم مرغ پخته شده شد عسل طبیعی است در غیر اینصورت عسل تقلبی است. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خريد مواد غذايي پروتئيني

از مشخصات عسل طبیعی می توان به این اشاره کرد که از بیرون شیشه ی عسل نمی توان طرف دیگر را ببینید در صورتی که عسل تقلبی شفاف  است.یک راه تشخیص عسل طبیعی، این است که چنانچه عسل طبیعی را بین انگشتان خود بگذارید، خواهید دید حالت چسبندگی ندارد. اما عسل تقلبی، به سبب بالا بودن درصد شیرین کننده ها و افزودنی ها، نسبتاً چسبناک است.چنانچه عسل طبیعی را روی نان تست بمالید نان پس از چند دقیقه سفت می شود ولی چنانچه عسل تقلبی روی نان مالیده شود نان مرطوب خواهد شد. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خريد کنسرو و غذاي آماده

همچنین باورهایی نظیر سوختن یا نسوختن عسل در مجاورت شعله، میزان کشیدگی یا بریدن عسل و ... نیز الزاماً نمی‌تواند نشانه خالص یا ناخالص بودن عسل باشد؛ قاعدتاً میزان "ساکارز عسل" یکی از بهترین فاکتورهای تشخیص عسل خوب و طبیعی است که این فاکتور هم فقط از طریق انجام آزمایش در  آزمایشگاه‌های ویژه، امکان‌پذیر و هر میزان که ساکارز عسل به عدد یک نزدیکتر باشد، از غذائیت و خلوص بالاتری نیز برخوردار است. https://sabad.online https://sabad.online/mag

انواع کنسرو و غذايي آماده

در انتها ذکر این نکته ضروری است که با توجه به تعدد مراکز و اشخاص عرضه‌کننده عسل در کشورمان، یکی از بهترین راهکارهای عملی برای اطمینان  یافتن از طبیعی و خالص بودن عسل، اطمینان داشتن به فرد یا مرکز عرضه‌کننده عسل است و همان طور که گفته شد عسل خوب و خالص الزاماً نباید قیمت‌های بالایی داشته باشد یا تهیه آن در بازار مصرف حال کشورمان، کاری سخت یا ناممکن باشد. https://sabad.online https://sabad.online/mag

خريد انواع کنسرو و غذاي اماده

در حال حاضر عسل عرضه‌شده توسط بسیاری از زنبورداران کشورمان و توسط افراد و مراکز مورد وثوقِ فروش عسل با ملاحظاتی که در این مطلب به آن اشاره شد، عسل خوب و طبیعی است و تمام خواص و فواید ذکرشده برای عسل را داراست؛ پس بهتر است با تغییر در نوع باور و اطلاعات خود، بار دیگر  این ماده غذایی شفابخش و دوست‌داشتنی با خواص شگفت‌انگیز را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانیم و صرفاً به‌خاطر برخی باورهای غلط، خود را از مصرف "عسل" محروم نکنیم! https://sabad.online https://sabad.online/mag





:: برچسب‌ها: https://sabad , online https://sabad , online/mag ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: