کالباس
نوشته شده توسط : nasrin

کالباس

کالباس (به فرانسوی: Saucisse) به فارسی زَوَنج، چرغند، نکانک، زُناج نوعی غذای آماده است که از گوشت چرخ‌کرده و گاهی سبزیجات خوراکی به همراه چربی حیوانی، نمک، ادویه و گاهی اوقات گیاهان معطر تهیه می‌شود. معمولاً روی سوسیس‌ها، نوعی پوشش قرار می‌گیرد و در قدیم، این پوشش را از روده حیوانات تهیه می‌کردند. امروزه جنس این رویه‌ها معمولاً از کلاژن یا سلولز یا حتی پلاستیک، می‌باشد.

خريد مواد غذايي

سوسیس‌ها به دلیل مواد نگهدارنده افزوده شده به آنها، تاریخ مصرف طولانی مدتی دارند.سوسیس از واژه فرانسوی کهن saussich که خود ازواژه لاتین salsus به معنی نمک زده گرفته شده، پدید آمده‌است و امروزه مفهوم این کلمه به Sausage تغییر یافته‌است چرا  خرید سوسیس که روش تهیه آن تغییر کرده‌است و از روش ‌های مختلف برای تهیه آن استفاده می‌شود.

خريد انواع مواد غذايي

پیش از ورود سوسیس به ایران و آشنا شدن ایرانیان با این محصول غذایی فرنگی، ایرانیان از دیرباز در مناطق مختلف با سبک‌های مختلف روده‌پُر آشنا بوده‌اند که تنوع نامهای این شیوه غذا گواه این آشنایی دیرپا است. جز اینها که در ادبیات فارسی هم کم و بیش خرید سوسیس بسامد دارند.

انواع مواد غذايي

همگی بر گستردگی این روش آشپزی در سرتاسر جغرافیای ایران بزرگ صحه می‌گذارند. با این حال از آنجا که ورود سوسیس به ایران برای نخستین بار در میان غذاهای روده‌پُر به شیوه عرضه کارخانه ای بوده‌است ازینرو به وضوح برند فرنگی این سبک خاص خرید سوسیس روده‌پر همگی دیگر شیوه‌های ایرانی روده‌پر را در سایه نام خود قرار داده‌است.

[caption id="attachment_3676" align="alignnone" width="256"]کالباس کالباس[/caption]

ميوه و سبزيجات تازه

تهیه سوسیس و  در ایران به صورت کارخانه‌ای از سال ۱۳۰۷ خورشیدی توسط یک نفر روسی بنام افونامو در بندر انزلی با یک ماشین کوچک و دستی شروع گردید که روزانه احتیاجات عده‌ای از اتباع خارجی آن‌جا را تأمین می‌نمود. در سال ۱۳۰۹ خورشیدی شخص دیگری بنام لیشنیسکی از اهالی شوروی سابق در بندر انزلی کارخانه کوچکی را راه اندازی کرد که روزانه۴۰–۵۰ کیلوگرم خرید سوسیس کالباس تهیه می‌نمود.

خريد انواع نوشيدني در سوپرمارکت اينترنتي

در سال ۱۳۱۲ لیشنیسکی کارخانه خود را از انزلی به تهران منتقل نمود و با کمک آرزومان آوانسیان که در روسیه در کارخانه کالباس‌سازی کار کرده بود و یک شخص آلمانی دیگر کارشان را در خیابان منوچهری تهران در یک پاساژ کوچک به کمک چهار تن از خانواده آرزومانیان شروع کردند که فرآوری آنها، سوسیس و کالباس و ژامبون بود و از ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم تجاوز نمی‌کرد. کل محصولات  آن‌ها که نیازمند ۱۶ تا ۱۸ ساعت کار روزانه بود به مصرف مهاجرین روس و ارامنه می‌رسید.

خريد انواع نوشيدني

لیشنیسکی پس از مدتی به روسیه بازگشت و کارخانه را به آرزومان واگذار کرد. آن زمان سوسیس و کالباس درجه یک و بدون تقلب کیلویی ۲۰ ریال بود. در سال ۱۳۱۶ آقای آندریاس آهارونیان اولین اغذیه فروشی نوین را در خیابان ولیعصر (چهار راه امیر اکرم سابق) با نام اغذیه آندره افتتاح نمود و با ارائه انواع غذاهای آماده و اولین ساندویچ ایران فصل جدیدی را برای ظهور رستورانهای امروزی خرید  سوسیس (فست فودها) ایجاد کرد.

انواع نوشيدني

با توجه به استقبال بی نظیر مردم، اغذیه فروشی آندره تصمیم گرفت تا جهت تأمین مواد اولیه مغازه مخصوصا سوسیس و کالباس، کارگاه خانگی خود را راه اندازی کند این کارگاه در سال ۱۳۶۹ به صورت کارخانه امروزی شرکت آندره در کمالشهر کرج به فعالیت خود  ادامه داد.

انواع نوشيدني در سوپرمارکت اينترنتي

در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی اولین کارخانه بزرگ سوسیس و کالباس با نام آرزومان در جنوب غربی تهران واقع در یافت آباد تأسیس شد که بنیانگذار و وارث آن آرزومانیان آوانسیان است. این کارخانه پس از انقلاب تحت نام گوشتیران فعالیتش را ادامه داد که زیر خرید سوسیس مجموعه بنیاد مستضعفان به‌شمار می‌رود.

خريد محصولات پروتئيني در سوپرمارکت اينترنتي

البته کارخانه کوچکی هم در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در تهران به نام اصل بلور مشغول بکار بود که تولید روزانه بسیار کمی داشت و توسط فردی به نام اختیاری بنا شده بود و بعداً به شاملیان و سپس به میکائیلیان واگذار شد. میکائیلیان را می‌توان وارث خرید سوسیس دومین کارخانه بزرگ سوسیس و کالباس و مجهز به دستگاه‌های مدرن دانست که در ابتدا در خیابان قوام‌السلطنه  آغاز بکار کرد و سپس به شمس‌آباد نقل مکان کرد.

محصولات پروتئيني

سوسیس و کالباس بخش اعظم فراورده‌های گوشتی مصرفی در ایران را تشکیل می‌دهند. مصرف سرانه سوسیس و کالباس در ایران تنها ۱۵۰ تا ۲۰۰گرم است، در حالی که این رقم در اروپا و آمریکا حتی به ۱۵ کیلوگرم هم می‌رسد. از لحاظ تکنولوژی، تفاوت  خرید سوسیس چندانی بین کالباس و سوسیس وجود ندارد و اختلاف آن‌ها به قطر، درصد رطوبت، مقدار و نوع گوشت، چربی، فرمول مواد افزودنی و چاشنی و ادویه‌جات برمی‌گردد.

تنقلات

برای ماندگاری کالباس و سوسیس استفاده از نگهدارنده‌هایی همچون نیتریت سدیم و نمک استفاده می‌شود. این مواد از رشد خرید سوسیس میکروب‌ها و به ویژه انواع بی‌هوازی مثل کلستریدیوم جلوگیری می‌کنند و نیز در ایجاد رنگ صورتی و طعم و بوی گوشت  سوسیس و کالباس مؤثر هستند. حد مجاز استعمال «نیتریت» در سوسیس و کالباس حدود ۱۲۰ پی.پی. ام یا قسمت در میلیون است.

خريد لبنيات

در صورتی که در فرمولاسیون سوسیس و کالباس فقط از نمک طعام استفاده شود و نیتریت به کار نرود، این محصولات به رنگ سفید- خرید سوسیس خاکستری در خواهد آمد. به این‌گونه فراورده‌ها اصطلاحاً «محصولات سفید» نیز می‌گویند. در صورتی که برای تهیه  آن‌ها بدون استفاده از نیتریت از گوشت گاو کم چربی به کار رود، فراورده‌ها به رنگی مایل به خاکستری روشن در خواهد آمد.

خريد تنقلات

از واکنش و ترکیب احتمالی نیتریت با آمین‌ها (مواد موجود در گوشت) موادی تحت عنوان «نیتروزامین‌ها» پدید می‌آیند که سرطان‌زا خرید سوسیس شناخته شده‌اند. این واکنش تحت تأثیر میکروب‌های روده و در شرایط اسیدی و حرارت بالا تسهیل می‌شود. البته آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این فراورده‌ها، تا حدودی از عوارض احتمالی خواهند کاست.

خريد مواد غذايي خشک

سوسیس و کالباس دارای چربی زیادی هستند. محتوای چربی به ویژه چربی‌های اشباع و ترانس در این محصول بالاست که با جذب روغن در طی سرخ کردن چربی آن بالاتر می‌رود. هر ۳۰ گرم سوسیس (حدود یک عدد سوسیس کوکتل) ۸ گرم چربی، ۱۹ میلی‌گرم خرید سوسیس کلسترول و ۳۲۰ میلی‌گرم سدیم دارد و کمتر از ۳ درصد آهن موردنیاز را تأمین می‌کند. میزان بالای نمک در این  محصول موجب پرفشاری می‌شود.

خريد محصولات لبنياتي

مصرف بیش از حد مواد افزودنی در سوسیس و کالباس خطرناک است و رادیکال‌های آزاد که بر اثر استفاده از این مواد به وجود می‌آید، می‌تواند یک سلول سالم را به سمت سرطانی شدن سوق دهد. سوسیس و کالباس به دلیل داشتن چربی و روغن باعث خرید سوسیس چاقی و اضافه وزن می‌شوند. نیتروزامین موجود در سوسیس و کالباس در بدن می‌تواند باعث بروز مسمومیت با  علائمی همچون سردرد، تهوع و دل درد می‌شود.

محصولات لبنياتي

استفاده زیاد از سوسیس و کالباس می‌تواند موجب بیماری ریفلاکس معده (ترش کردن غذا) شود. وجود نیترات در غذاها و تبدیل آن به اکسید نیتریت در معده عاملی برای شلی و بروز ریفلاکس محسوب می‌شود. همچنین فسفات موجود در این محصولات با pH خرید سوسیس بالایی که دارد ضمن ایجاد اختلال در جذب کلسیم توسط بدن، احتمال ابتلا به پوکی استخوان را در افراد به ویژه زنان یائسه و سالمندان افزایش می‌دهد.

خريد کنسرو و غذاي آماده

در شهریور سال ۱۳۸۸ اداره استاندارد تهران اقدام به نمونه‌برداری از ۲۶ نمونه سوسیس و کالباس و همبرگر از مراکز عرضه و خرید سوسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرد و این نمونه‌ها از نظر منشأ بافت گوشتی مورد آزمون قرار گرفت. نتایج این آزمون نشان داد که از ۲۰ نمونه سوسیس و ۱۸ مورد نامنطبق بودند.

انواع کنسرو و غذايي آماده

چوریتسو یک نوع سوسیس گوشت خوک است. به‌طور سنتی برای فرم دهی آن از قالب‌های طبیعی مانند رودهٔ حیوانات استفاده می‌شود. این روش از زمان روم باستان استفاده می‌شده‌است. سوسیس چوریتسو در اروپا تخمیر، خشک و دودی می‌شود و بعداً ممکن است بدون پختن برش داده شده و مصرف شود. همین‌طور ممکن است این سوسیس برای طعم دهی به مواد اولیه دیگر خوراک‌ها اضافه شود.

[caption id="attachment_3679" align="alignnone" width="300"]خرید کالباس خرید کالباس[/caption]

خريد انواع کنسرو و غذاي اماده

چوریتسو سوسیسی باریک است که از همهٔ انواع گوشت، چربی یا حتی غضروف تهیه می‌شود و به صورت دودی و غیر تازه مصرف می‌شود. چوریتسو از ترکیبی از گوشت خوک برش خورده، چربی خوک، نمک، دانه‌های کامل فلفل، دارچین، آشیوت و دیگر انواع خرید سوسیس ادویه تهیه می‌شود. به همین دلیل است که این سوسیس به رنگ قرمز عمیق و خاص خودش در می‌آید.

خرید مواد غذایی منجمد

تاکید بر مصرف نکردن فست فود و فراورده هایی همچون سوسیس و کالباس پایه ثابت صحبت های پزشکان در سراسر دنیا برای حفظ سلامتی و شادابی تمام اعضای بدن است.مطمئناً این همه صحبت در راستای منع افراد از مصرف این مواد غذایی دلیلی قانع کننده به دنبال دارد که بارها در بخش های سلامتی خوانده اید. اما این که فست فود غذایی کاملاً مضر است شکی نیست ولی پروسه تولید آن هم بسیار مهم است که متأسفانه در کشور ما این پروسه به نوعی افتضاح طی می شود.

خريد محصولات غذايي منجمد

در حقیقت خمیر مرغ همان گوشت مرغ است که با روش مکانیکی و به وسیله دستگاه بادر به صورت مایع استحصال می شود. اما واقعاً خمیر مرغی که امروزه توسط صنایع فرآورده های گوشتی کشور، مراکز قطعه بندی مرغ، کشتارگاه ها و یا در مراکز غیرمجاز خرید سوسیس تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد از مرغ کامل تهیه می شود؟(بر اساس استاندارد ملی و ضوابط کشور خمیر مرغ  باید از مرغ کامل استحصال شود)

انواع محصولات غذايي منجمد در سوپرمارکت اينترنتي

حقیقتاً باید گفت خیر زیرا خمیر مرغی که در کشور تهیه می شود مایعی است حاصل از بادر اسکلت باقیمانده از مرغ هائی که ران و خرید سوسیس سینه آن ها جدا شده است ویا از رستوران ها و مرغ فروشی های سطح شهرجمع آوری می شود که دیگر نباید به  آن خمیر مرغ بگوییم و بهتر است خمیر اسکلت یا ضایعات نامیده شود.

انواع محصولات غذايي در سوپرمارکت اينترنتي

آن بخشی هم که از مرغ کامل استحصال می شود متأسفانه از مرغ های تخم گذاری (در صنعت به آن ها مرغ هلندی یا مادر می خرید سوسیس گویند) تهیه می شود و به دلیل جثه ریزی و آلودگی که دارند کشتارگاها قادر به خروج کامل امعاء و احشای این مرغ  ها نیستند. که متأسفانه خمیر حاصل از این مرغ ها سرشار از باقیمانده امعاء و احشاء حفره بطنی و صدری است.

خريد مواد غذايي پروتئيني

امروزه چه در وعده‌های غذایی روزانه، چه در مجالس غذاهایی که مخلوط با سوسیس و کالباس هستند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. سوسیس و کالباس نوعی از خوراکی است که هم محبوب کودکان است و هم بین بزرگ‌سالان طرفدار دارد. این نوع از خرید سوسیس خوراکی در سفره‌های ایرانی جدیدا به وفور یافت می‌شود، پس این که کدام یک از آن‌ها دارای سلامت غذایی  بیشتری هستند، از دغدغه‌های خانواده‌های طرفدار این خوراکی است.

خريد مواد غذايي بسته بندي شده

این نوع از سوسیس کالباس امروزه به دلیل سلامت بیشتری که دارند، وارد چرخه‌ی غذایی خانواده‌ها شده است. این نوع از خرید سوسیس محصولات، در کارخانه‌هایی با استانداردهای مورد تائید وزارت بهداشت و با مواد غیر ترا ریخته و غیر گوشتی مثل سویا،  ذرت، گندم و انواع زیتون ساخته می‌شوند. این نوع از سوسیس کالباس، کاملاً گیاهی بوده و حتی می‌توانند مورداستفاده‌ی گیاهخواران قرار گیرد.

خريد کنسرو و غذاي آماده در سوپرمارکت اينترنتي

برای ساخت سوسیس و کالباس‌های سالم و خالص، از گوشت قرمز و مرغ گوشتی و هم‌چنین آرد گندم، تخم‌مرغ، سیر و نمک و فلفل برای طعم دار کردن آن‌ها استفاده می‌شود. سوسیس و کالباس‌هایی سالم و دارای استانداردهای غذایی هستند که از مواد  دوریخت نی مثل امعاء و احشای دام و طیور و هم‌چنین مواد نگهدارنده و افزودنی برای تولید آن‌ها استفاده نشود...برای تهیه‌ی آن از خرید سوسیس خمیر مرغ و گوشت یا خمیر غلات برای نوع گیاهی آن استفاده می‌شود.

محصولات غذايي در سوپرمارکت اينترنتي

سپس خمیر را با دستگاه‌های مخصوص ورز داده تا نرم و یکدست شود. سپس آن‌ها را بعد از اضافه کردن مواد طعم‌دهنده‌ی مجاز به  خرید سوسیس آن‌ها، با دستگاه‌هایی به درون پوشش‌هایی پلاستیکی یا کلاژنی می‌ریزند. در نهایت آن‌ها را در درون دستگاه‌های پخت انداخته تا به خوبی پخته شود.

خريد ترشيجات

برخی از محققین عقیده دارند که استفاده‌ی به‌اندازه از سوسیس و کالباس مرغوب و مورداطمینان، مشکلی را برای کسی ایجاد  خرید سوسیس نمی‌کند؛ ولی استفاده‌ی مداوم و بر اساس عادت از آن موجب بروز سرطان، اضافه وزن، چربی خون و دیابت نیز می‌شود.

خريد انواع ترشيجات

استفاده از سوسیس و کالباس باید کاملاً محتاطانه صورت بگیرد، زیرا ممکن است برخی از برندهای ناشناس آن دارای مرغوبیت و استانداردهای غذایی نباشند و به جای استفاده از گوشت خالص، از امعاء و احشای دورریختنی دام و طیور در آن استفاده کنند و  خرید سوسیس موجب بروز مسمومیت‌های غذایی شوند.

خريد انواع کنسرو و کمپوت

در تهیه‌ی سوسیس و کالباس از مقدار بسیار کمی از نیترات و فسفات استفاده می‌شود که اگر از میزان مجاز آن خارج شود، موجب خرید سوسیس بروز سرطان معده و ابتلا به پوکی استخوان می‌شود. هم‌چنین به دلیل نمک و چربی که دارد، استفاده‌ی مداوم از  آن‌ها موجب ابتلای به چاقی یا فشارخون نیز می‌شود.

خريد کنسرو و کمپوت

انواع سوسیس و کالباس: سوسیس و کالباس انواعی دارد که افراد متناسب با ذائقه‌ی شان آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر خریده و از آن‌ها استفاده می‌کنند. یکی از انواع آن سوسیس چوریتسو است که می‌تواند ساده و یا با طعم دودی باشد. این نوع از  سوسیس، به شکل کشیده است که از زمان یونان باستان رواج داشته و به شکل روده‌ی حیوانات ساخته می‌شده ولی بعدها آن را به مکزیک و یا اسپانیا نسبت داده‌اند.

خرید برنج از سوپر مارکت اينترنتي

سوسیس پپرونی نیز یکی از سوسیس‌های پرطرفدار است که نوعی سوسیس آمریکائی است که دارای قطعات بزرگ فلفل است که طعم تند و دلپذیری به غذا می‌دهد.مارک و برند معتبر برای خرید سوسیس و کالباس خیلی مهم است، زیرا اعتبار و اطمینانی  خرید سوسیس است برای این که این خوراکی حداکثر استانداردها را دارا می‌باشد.

خرید روغن از سوپر مارکت اينترنتي

مارک‌های معتبر سوسیس که مورد تائید وزارت بهداشت نیز هستند شامل: نوپرو، رباط، میکائیلیان، آندره هستند که انواع سوسیس‌های گوشتی یا گیاهی را در رنج قیمت‌های مختلف تولید می‌کنند.از سوسیس و کالباس می‌توان در سالاد ها و فست  خرید سوسیس فودها استفاده کرد.

خرید روغن مایع

برخی از بانوان خوش ذوق آن‌ها را به صورت سوسیس‌های دست پیچ درست کرده و یا با سرخ کردن آن‌ها غذاهایی با طعم‌های لذیذ تهیه می‌کنند و رنگ و لعابی به سفره‌هایشان می‌دهند. هم‌چنین برخی آن‌ها را با نهایت سلیقه و سلامت درست و تزئین کرده و با  خرید سوسیس گرفتن عکس از آن‌ها تبلیغشان در شبکه‌های مجازی، آن‌ها را به فروش می‌رسانند.

خرید روغن جامد

سوسیس و کالباس از جمله قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین فست‌فودهای ساخت دست بشر هستند. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در کشورهایی مثل یونان مردم برای وعده‌های مختلف روز سوسیس و کالباس درست می‌کردند. برای درست کردن سوسیس و کالباس در یونان باستان باید سیر و گوشت را در هاون می‌کوبیدند و با ادویه‌های هندی و خرید سوسیس نمک مزه‌دار می‌کردند.

خرید برنج ایرانی

خوراکی‌هایی که با سوسیس و کالباس درست می‌شوند به خصوص برای بچه‌ها بسیار لذیذ و خوشمزه‌اند. اگر دوست ندارید سوسیس و کالباس کارخانه‌ای به بچه‌ها بدهید بهتر است خودتان به سادگی در منزل سوسیس و کالباس درست کنید.
نيترات سديم در بدن انسان به نيتروزآمين تبديل شده و سرطانزا ميباشد. به همين خاطر معمولا ويتامين C را به فرآورده اضافه ميكنند خرید سوسیس تا از شكل گيري نيتروزآمين طي عمل گوارش جلوگيري شود.

[caption id="attachment_3680" align="alignnone" width="300"]کالباس خشک کالباس خشک[/caption]

خرید برنج هندی

نيتريت ها بسيار سمي ميباشند. بنابراين در تهيه سوسيس ها در مصرف اين نگهدارنده بسيار احتياط ميگردد. نيتريت در بدن با  ميوگلوبين تركيب شده و ماده اي بنام نيتروزگلوبين را ايجاد ميكند كه موجب بروز سرطان معده ميشود.
فسفات ها با ايجاد اختلال در جذب كلسيم در بدن خطر ابتلا به پوكي استخوان را افزايش ميدهند.
خرید سوسیس سوسيس و كالباس حاوي نمك و چربي زيادي ميباشند.

خرید موادغذایی آنلاین

کالباس سوسيس و كالباس مرغوب يك غذاي مناسب ميباشد مشروط بر اينكه در مصرف آنها زياده روي نگردد.
«سوسيس و كالباس و غذاهاي آماده نبايد بيش از يك نوبت در ماه مصرف شود، زيرا مصرف بيش از حد اين مواد به علت نوع پخت و خرید سوسیس چربي‌هاي موجود آن سرطان‌زاست.»اين هشدار مدير كل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت در گفتگو با فارس است.

خرید آنلاین موادغذایی

دكتر مرتضي صفوي با تاكيد بر اين كه مصرف اندك سوسيس و كالباس مثلاً ماهي يك‌بار مضر نيست، اما اگر خوردن اين غذاها عادت خرید سوسیس شود و به علت آساني تهيه و ارزان بودن، بيش از حد مجاز مصرف شود عوارض زيادي را به دنبال دارد كه سرطان‌زا  بودن يكي از آن‌هاست.

خرید موادغذایی ارزان

وي مي‌گويد: معمولاً در تهيه سوسيس و كالباس به جاي گوشت خوب از چربي‌هاي مختلف گوشت استفاده مي‌شود، ضمن اين‌كه  خرید سوسیس در طبخ آن نيز از روغن‌هاي معمولي جامد با ترانس بالا استفاده مي‌شود كه بسيار مضر هستند.

خرید موادغذایی ایرانی

اين هشدار در حالي است كه در حال حاضر سرانه مصرف سوسيس و كالباس در اروپا ۶۴ و در ايران ۴ كيلوگرم در سال است، اما به خرید سوسیس دليل جوان بودن جمعيت كشور و افزايش اشتغال زنان و همچنين سرعت و سهولت در تهيه اين فرآورده‌ها، مصرف  آنها در سفره ايرانيان رو به افزايش است.

خرید موادغذایی خارجی

مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت در اين باره به همشهري مي‌گويد: «براساس آخرين آمار بررسي تغذيه كشور كه با هدف ريشه‌كني سوءتغذيه ايرانيان انجام شده است، ۶۳درصد جمعيت مورد مطالعه در تهران چاق‌اند و اضافه وزن دارند، ۲۴ درصد فشار  خرید سوسیس خون، ۵۴ درصد اختلالات چربي خون و ۱۱ درصد نيز ديابت دارند كه مهم‌ترين علل بروز آنها گرايش به مصرف زياد غذاهاي فست فود، عدم تحرك و جايگزين شدن سوسيس و كالباس به جاي نان و پنير است.





:: برچسب‌ها: https://sabad , online https://sabad , online/mag ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: